zondag 9 september 2012

rondo retreat repeat

Dit weekend voor de derde keer tijdens mijn stay hier in Rondo. Eerst lekker gegolfd in Mumias met Frans. Het wordt er steeds natter. Zo ook in Rondo: kwamen aan in een forse bui die tot ver in de avond zou duren. Lekker bij de open haard in de library met Frans en Sofia gekletst.Vanochtend gewandeld, maar het was te nat om over het steile pad naar de Jala river te lopen. Vanmiddag weer in de gutsende regen terug naar Siaya gereden.Kwamen op de kruising bij Luanda de Nederlanders weer tegen: frans had de nieuwe tandarts van Kisumu opgehaald. Morgen begin ik aan de laatste week in Siaya. De stakingen duren voort. Goed te lezen dat een Zweed de KLM open heeft gewonnen!

vrijdag 7 september 2012

laatste dag van de week

Na de forse regenbuien van gisteren vandaag weer een zonnige dag. Richting Luanda over de grote weg om bij een redelijk goed geoutileerde dispensary spreekuur te doen. Vorige week was het niet druk en ook vandaag zaten er nog niet veel mensen. Al kwamen er maar 32 mensen. Het was een heel enerverend spreekuur met allerlei afwisselende ziektebeelden. Een mevrouw met een daverende gordelroos die niet eens HIV positief was. Wel een paar kinderen van wie de moeder overleden was bleken positief te zijn. Weer een sterk ondervoed kind, dat al een paar keer was opgenomen HIV positief, malaria, 6 kg zwaar bij een leeftijd van 2 jaar. Niet te geloven dat het nog leeft. Veel kinderen met scabies, dus maar weer uitleggen dat kleren gewassen moeten worden en soms eerst antibiotica als er ontstoken wonden zijn. Een 42 jarige man met een vreselijk grote wond: tropical ulcer over zijn gehele onderbeen. Volgens zeggen na een insektenbeet. Hij was al eerder nar het ziekenhuis verwezen en voelde zovel pijn dat hij gegaan was. Ik vrees dat het been niet meer te redden valt maar heb hem met geld toch maar weer verwezen naar Jala Hospital. Een mevrouw met een vreselijk forse handwond idem dito. Ik heb drie keer zoveel meer geld meegegeven als ik *verdiend* heb deze ochtend. Toch weer confronterend als je zoveel nieuwe HIV patienten vindt op een dag. Ook de onmacht bij het verwijzen naar het ziekenhuis terwijl je weet dat ze niet de optimale behandeling krijgen.
Onze nachtwacht Samuel had een ontstoken duim. Jacintha had hem al antibiotica gegeven en Sofia en ik adviseerde hem om een paar keer per dag in de OMO te gaan zitten om de wond goed schoon te laten worden en pus eruit. Hij ging toch naar het ziekenhuis in Siaya en daar is het opengesneden en een ander antibioticum gegeven.... Hopen maar dat het goed komt.
De middagen zijn wat saai zo langzamerhand. Als we tegen drieen terug komen gaan we maar weer het geijkte wandelingetje maken naar siaya.
Morgen golfen in Mumias en daarna voor het laatste weekend naar Rondo in Kakamega Forest. Een lekker plekje om vogels te kijken en te wandelen. Volgende week mijn laatste week hier na een toch weer heel enerverende tijd met afwisseling van Ugandatrip.
Het lijkt erop dat de scholen maandag weer gaan beginnen. De teachers willen hun kinderen niet in de steek laten. Oplossing over de loonsverhoging is er weliswaar nog niet.

donderdag 6 september 2012

Op het moment dat ik dit schrijf regent het weer fors na een giga onweer met dito windstoten zoals ik het hier nog maar zelden mee heb gemaakt. Short rains noemen ze dat.... Gelukkig hoeven we morgen maar een klein uurtje te rijden over een goede weg, want de weg naar Ituti zou niet een pretje zijn ook al hebben we een stevige 4 wheel drive. Vandaag weer 68 patienten op een voor RDS vij nieuwe locatie. Er komen hier relatief veel oudere mensen van rond de zestig die hebben ontdekt dat je goedkoop medicijnen kunt krijgen.... Om de twee weken komen ze met steeds dezelfde klachten van  chestpain, headache low back pain en pain all over the body. Je vindt meestal niet veel bijzonders behalve slijtage en soms bloedarmoede. Mijn voorgnagers hebben blijkbaar de verleiding niet kunnen weerstaan om toch een grote hoeveelheid pijnstillers, antibiotica e.d. mee te geven. Voor 50 Ksh komen ze dan na twee weken weer eens langs.... Dat moet niet de bedoeling van onze jeepline zijn. Kost wel energie om daar een helekleine verandering in te brengen. gelukkig is een en ander wel bespreekbaar met Daniel en Jacintha en projectleider Karin ( zelf geen medica). Wat dat betreft was haar bezoek zeer waardevol en we hebben een hoop zaken kunnen bespreken. Een boze jongen met HIV infectie die al onder behandeling is en nu voor antibiotica voor een forse lymfklier kwam. Ik heb hem uitgelegd dat antibiotica geen zin hebben en hem terug verwezen naar de AIDS kliniek voor verder behandeling en beplaen van de zgn CD4 account. Het is soms moeilijk voor hen te accepteren dat wij voor de primary health care zijn en geen AIDS behandeling kunnen doen en ook de middelen niet hebben. Veel malariakinderen, dat wil wel met al die regen.
Op de terugweg even langs de dentalkliniek in Ligega. Joseph en de nieuwe COHO waren er niet, wel Juliana. Ik was daar nog nooit geweest. de nieuwe dispensary in Mundika is wel heel wat mooier. Ze kunnen geen schollbezoek doen vanwege de staking die nog steeds doorgaat.
Vervolgens naar de orphanage in Rangala, waar Helma 4 ROC studentes gaat begeleiden van het Kellenbeekcollege in Roosendaal vanaf eind september. In dit kinderhuis worden 49 kinderen verzorgd van 0-4 jaar die wees zijn of verstoten. We kregen een rondleiding over de slaapzalen, waar de kindjes net hun middagslaapje deden. Allemaal bedjes op rijen met hier en daar een kindje dat wakker wordt en gaat staan en om aandacht vraagt.... Ik vind het wel heel moedig van Helma en Hankees om hier zes weken te gaan zitten.
Bij thuiskomst nog even gedag gezegd tegen Karin die weer terug naar Nairobi en Zweden gaat.
Staking duurt voort en ook de artsen gaan door en universiteiten en secundary schools liggen plat.

woensdag 5 september 2012

cosi fan tuti

Ja, het klankt als een opera, de weg naar ituti. Vanmorgen vroeg was het nog droog, maar op de weg naar Luanda had het stevig geregend, dus besloot Joseph om niet via de *short cuts* naar Ituti te rijden. De regen hield de mensen weg want bij aankomst tegen tienen waren er slechts een handjevol mensen. Het is wel lekker als het er niet zo druk is om te beginnen, want als het regent is het wel een krap kippenhokje.... Geleidelijk aan kwamen er toch wat meer mensen binnendruppelen. Een hele familie met alle drie kindjes onder scabies= schurft. Ja,en leg dan maar eens uit dat alle kleren gewassen moeten worden. Ze hebben maar een setje kleren. Het is hier echt arm en de meeste mensen komen blootsvoets. Zweedse Karin komt op doorreis naar Nandi hills ook nog even langs. Gisteren een heuse teambespreking gehad, waarin iedereen zijn ideeen over de jeeplines kon ventileren. De roep om meer laboratoriumtesten is groot, maar waar zet je iemand met een microscoop in dit kippenhok?
Gisteren ook even een praatje gemaakt met hoofdmeester van de schoolgeorge die net terug was uit Nederland waar hij voor de stichting van Pieter de Nes een voordracht had gehouden en uiteraard ook weer de nodige centjes had opgehaald. Hij was nog niet helemaal geland.... vol van het schone Nederland waar allees zo goed georganiseerdis....en gemechaniseerd. Hij moest gisteren als hoofdteacher een verplicht examen doen, dat door de stakingen nog verstoord dreigde te worden. Ja, de stakingen gaan door... Ik blijf me verbazen en begrijpen doe ik het niet en zal het ook nooit begrijpen hoe dit land verder moet als ze van de ene staking in de andere rollen. In een land waar de parlementariers meer verdienen dan de Nederlandse parlementariers en propageren dat onderwijs het recht van iedereen is.....
Gisteren in het *Chinese* Vangjang weer een drukke bedoening. Geen heftige malariaanval dit keer. Een jongen die ik met een grote lever en milt vorige week naar Kakamega had laten gaan met 1000 Ksh kwam met een fantastische differentiaal diagnose terug ( die ik ook had bedacht), maar de gevraagde onderzoeken: simpele Hb test en Sicklecell test waren niet gedaan. De X ray en ultrasound al helemaal niet want het geld was op.....Enfin, nog geen stap verder, al was hij wel opgeknapt van de longontsteking waar ik hem medicijnen voor had gegeven.
Weer een HIV kindje van 2 jaar, 6 kg zwaar met grootmoeder.Moeder was aan AIDS overleden vorig jaar en het kind was sterk ondervoed. Ze gaat het niet redden, maar heb haar toch nog naar de AIDS kliniek verwezen en wat vitamientjes, antimalariamiddelen en porridge meegegeven. Groot moeder wist niet(?) dat het meisje HIV positief was....
Vanmiddag weer ons gebruikelijke rondje downtown Siaya en net een fikse donderbui. Voor de verandering maar eens pasta gegeten in plaats van ciapatti´s met Afrikaanse soep.

maandag 3 september 2012

de scholen beginnen... niet

Vandaag weer een rustige dag in Esikunya. Een mooie rit van een uur. Weinig patiênten, maar 26. de scholen blijven leeg vandaag en de artsen schijnen ook weer te staken. Wie werkt er in dit land eigenlijk nog vraag jej je soms weleens af. De politici zijn alleen maar bezig met campagne voeren terwijl het nog een half jaar duurt voordat de verkiezingen beginnen. Daar gaat veel geld in om, dat mogelijk beter besteed kan worden. Niet goed voor de kinderen dat ze nu weer op het land of straat moeten rondhangen terwijl ze zoveel zouden kunnen leren. Vanmorgen weer een positieve HIV test bij een weduwe met 5 kinderen. Ze was nog nooit getest, maar haar man was vorig jaar overleden na een ziekbed.... Blijft toch steeds weer triest. Verder de gebruikelijke malaria. Op de shamba´s wordt druk geplant nu het weer fors aan het regenen is. Morgen weer naar het " Chinese" Vangjan

zondag 2 september 2012

kiboko bay

Op een rustige zondag ochtend in de regen naar Kiboko Bay gereden waar we al om 10.00 uur waren. Inmiddels weer zonnig maar een stevige wind. Rond de pool gaan zitten en even gepoedeld. tegen twaalven kwamen de andere dokters uit Homa Bay en Nandi hills. We hebben een lunch met Karin de zweedse projectleider van RDS. Ze is twee weken in Kenya en bezoekt alle projecten. De Zweedse dokters zijn over het alegemeen van hoge leeftijd... Sofia en agnes zijn een gunstige uitzondering. We kletsen wat over de verschileen en overeenkomsten op de verschillende jeeplines en laten ons de tilapia Masala  goed smaken. Op de terugweg shopping in de Nakumat en op de markt. Nog 10 kleine birdies gekocht....
De scholen in kenya. In  Kenya zijn er 25 miljoen mensen boven de leeftijd van 15. Ongeveer de helft heeft de primary school doorlopen ( onze basisschool maar dan tot 14-15 jaar). De mensen die ook de secundary school hebben gevolgd: in 2000 nog minder dan 4 miljoen en nu ruim 7 miljoen. Het probllem zit hem echter in goed onderwijs. Kenya heeft slechts 250000 leerkrachten. dat is bij lange na niet voldoende om de klassengrootte enigzins acceptabel te houden. Vooral in de rural areas zijn de klassen veel te groot en is er gebrek aan leermiddelen.
De school in Siaya is een voorbeeld van hoe het met enthousiasme en inzet wel kan. Zorg dat de kinderen geen honger hebben want anders zitten ze te slapen in de klas. Ben benieuwd of de scholen morgen beginnen of de teachers toch gaan staken.

zaterdag 1 september 2012

golfen in Mumias

Vandaag weer eens gezellig een dagje naar Mumias om te golfen met Frans uit Mundika. Gereden door Joseph over een prima weg naar Mumias: anderhalf uur, maar dat moeten we er voor over hebben als je de benen wilt strekken. Sophia gaat mee en wil daar wel even in de swimming pool. Joseph is er nog nooit geweest. Bij de gate worden we al verwelkomd door de guard die me weer herkent. frans arriveert na kwartiertje. Joseph en Sofia besluiten mee te lopen. Joseph ontpot zich ook als een prima extra caddy, want hij vindt alle ballen. Het is behoorlijk nat in de baan, want ook hier heeft het de laatste dagen fors geregend. Frans heeft nog maar kort zijn GVB maar laat ons versteld staan van zijn mooie slagen. Ook bij mij gaat het dankzij de set van Pieter de Nes die ik geleend heb een stuk beter dan 4 weken geleden. We genieten weer van de kindertjes die hout sprokkelen op de baan en caddy Thom is blij met een zonnebril die ik hem beloofd had... Heerlijk dat deze mensen met zo weinig gelukkig zijn. Na 9 holes een drankje en Sofia gaat zwemmen. Frans en ik lopen nog 9 holes. daarna een lunch van chicken en french fries en een Tusker laat zich smaken. Voor het fantastische totaalbedrag van 3600 Ksh hebben we met zijn vieren een prima dagje gehad. de greenfee isvoor ons slechts 200 Ksh= 2 euro... De caddy´s zijn met 400 Ksh ook dik tevreden. we betalen voor de diesel en de auto bijna twee maal zoveel.... De krant staat vol van de staking van de teachers. door de court verboden, maar men verwacht dat er toch gestaakt gaat worden. Zal morgen een resumé van een column geven. Wil iedereen ook nog eens wijzen op de vernieuwde website van Pieter de Nes: www.schoolsiaya.nl. Meester george komt morgen terug van zijn bezoek aan nederland, waar hij twee voordrachten heeft gegeven voor de stichting en Rotary Club Tiel. Ben benieuwd naar zijn verhalen.
Morgen meetinglunch kisumu met Rotary Doctors Sweden.