dinsdag 5 november 2013

malaria

Gisteren tijdens het spreekuur in Esikuhuju komt er huilend een moeder binnenlopen met een kind van ongeveer 3 jaar onder haar arm. Terwijl ze binnenkomt begint het meisje te stuipen. mijn eerste gedachte is malaria. ik laat het meisje op de kerkbank leggen en stop gelijk een tthermometer onder haar oksel. Eerst moet je je door wat lagen kleren werken.... Hoezo koorts en koelen....Temperatuur niet zo hoog 38. Direct Fenice gevraagd een paracheck te doen en intussen een soort anamnese te doen via de vertaalster. Koorts? chills? overgeven? braken? diarree? en de belangrijkste vraag bijna, wat heb je al gegeven als "premedicatie". Meestal is het antwoord paracetamol. Paracheck is negatief! Dus doorvragen.... Na veel vragen en ontkennen blijkt dat moeder toch antimalariatabletten heeft gegeven en dan kan de paracheck negatief zijn. Klinisch is het het beeld van malaria. Ik besluit intramusculair een injectie quinine te geven en valium voor de stuipen. Het meisje komt weer goed bij en huilt bij onderzoek: goed teken. Nog wat paracetamol zetpillen en observeren tot het eind van de clinic. Moeder zit geduldig met slapend kind op schoot onder de boom ( valium!) en aan het eind mag ze mee naar huis. Wel de coartem tabletten helemaal volgens schema afmaken. Dat is en blijft de valkuil. Ze geven de kinderen vaak een of twee tabletten zonder diagnose. Kind knapt niet op en dan heb je zo cerebrale malaria.Ook tijdens deze uitzending is 70% van de kinderen die ik zie weer malaria. Volgens de regering hebben ze de malaria redelijk onder de knie... Vergeet het maar, niet hier in west kenia en nyanza. Nog steeds gaat 1 op de 5 kinderen dood in Subsahara Africa en doodsoorzaak nummer 1 is malaria hier. Vandaar dat het gemiddeld kindertal per vrouw in kenia 4,6 is.... en in Turkana zelfs 7....
Ja, en als je dan in de NRC leest dat India vandaag zijn eerste ruimtevlucht naar Mars stuurt... In dat land is de grootste kindersterfte en leeft het gros van de bevolking onder de armoedegrens.
De laatste avond brengen we door in Kisumu. Morgen weer via Nairobi naar herfstig Nederland.
Ik kan weer terugkijken op een boeiende tijd. Niet zoveel patiënten als voorheen. Veel geregel voor RDN.
Kenia is een land in beweging,maar welke kant op. De tijd zal het leren. De ontwikkelingen zijn niet altijd even positief, maar het blijft voor mij de moeite waard om er in te blijven investeren.
Toen ik vanmiddag door Kisumu liep, dacht ik nog: ruim die rotzooi op straat toch eens op... laat de gemeentereiniging eens komen.... intussen vonden twee jongetjes nog een eetbare mango langs de kant van de weg. Tja zo krijg je wel weerstand.... of niet.
Het vertrouwde straatbeeld van mensen mensen die lopen langs de kant van de weg. Waar naar toe? Ik zal het weer missen als ik donderdagochtend op Schiphol landt en met de eerste trein naar Arnhem reis.
Dank weer voor jullie volgen en mailtjes en andere bijdragen. Het stimuleert me om hiermee door te gaan.
kinderen hebben de toekomst

huizen en scholen bouwen

Eclips en persvrijheid

Afgelopen zondag was er in Turkana noord Kenia een totale zonsverduistering. We waren benieuwd of we dit natuurverschijnsel ook in Siaya zouden kunnen waarnemen.na een lange rit door de regen uit Nandi Hills in de Rift Valley kwamen precies om 5.30 in Siaya. Door de regenwolken zagen we even een sikkeltje, maar dat was het dan ook. De eclips had in ieder geval weer wat toeristen naar Kenia gebracht. De droge vallei van Turkana kan wel een boost gebruiken.
Vrijdag kondigde Kenyatta aan dat het afgelopen moet zijn met de persvrijheid in Kenia.
De daily Nation staat altijd bekend om zijn goede opiniestukken en neemt ook geen blad voor  de mond om kritiek op de regering te hebben. Dat komt Kenyatta en gevolg niet goed van pas. zeker niet nu hij nog naar het ICC moet en er veel kritiek is op de oplossing van de Westgate aanslag. De journalisten zijn woedend, maar daar heeft de regering geen boodschap. De nieuwe wet is zo aangenomen. Terug naar 50 jaar geleden.

nandi flame

donderdag 31 oktober 2013

sunny day

De zon schijnt weer hoog boven de evenaar. Hoezo rainy season? Het lijkt wel of het elke dag warmer wordt hier en de regen weer uitblijft. Het is zo grappig dat je hier heel blij kunt worden van kleine succesjes. Bij aankomst in de dispensarie van Yenga zie ik haar al direct zitten. De baby met de ernstige huidinfectie, die ik dinsdag als scabies=schurft diagnosticeerde. Behandelde haar met het smerige goedje BBE lotion en gaf het advies om alle kleren te wassen. Beddegoed te luchten.... Ja, dat is heel wat als je in een lemen hut woont. Mijn diagnose is juist : de huid ziet er al een heel stuk beter uit al zullen jullie dit niet zeggen als je de foto ziet. In de loop van de ochtend komt er een oude man die ik ook met BBE lotion behandelde. Ook hij is tevreden, geen jeuk meer, ook al zie ik nog niet zo"n spectaculaire verbetering als bij de baby.
Je moet je hele lichaam insmeren en 24 uur laten zitten, dan afspoelen en na een dag nog een keer herhalen. Bij baby's en kleine kinderen gebruik je een verdunde oplossing en doe je de behandeling maar één keer.
Schooljongen met vreselijke jiggers die geen geld voor consult heeft. Ja, duidelijk te zien aan de staat van zijn trui... En waarom ze allemaal nog een trui aanhebben bij deze temperaturen??? Ook de baby"s met koorts worden nog altijd warm ingepakt. We krijgen het er niet uit. Veel veel malaria, maar ook vandaag een ondervoed kind. we zien het beduidend minder dan voorheen. Wat wondinfecties die ik vaak in de OMO of Sunlight laat zitten, maar handwarm water.... want anders komen ze de volgende week weer terug met brandwonden. Zonlicht doet ook wonderen voor wondgenezing.
Op de terug weg nog een aardig klein ingezonden stukje in de Daily Nation: Money
Tijdens de Westgate attack hebben de militairen zich ontfermd over de cash van de banken: Barclays, KCB, EB, e.d. Zo"n slordige 320 miljoen KSH. Niemand weet waar dit geld is gebleven.... De EB manager in Siaya wist me vorige week te verzekeren dat geld nooit zoek raakt bij de bank. Ach, de Nederlandse banken weten er ook wat van. Soms denk ik als ik de NRC lees op mijn Ipad: het lijkt wel Kenia....
Alleen is het klimaat in vele opzichten wat anders.....
scabies

scabies en jiggers

oma kleindochter

optellen en aftrekken met de mobile

jiggers

een nieuwe schooltrui is ook welkom

spectaculaire verbetering van scabies=schurft


woensdag 30 oktober 2013

Vanmorgen was Siemen geveld door een maagdarm virus. Hij blijft een dagje thuis.Op weg richting Maseno horen dat daar vannacht en gisteren rellen zijn geweest. Maseno heeft een universiteit met campus, waar de studentenn blijkbaar niet veilig zijn. Gisteren aren de studenten het beu nadat ze weer waren overvallen. Namen het recht in eigen hand en gingen demonstreren. Nu gaat dat anders dan in Nederland en het liep dus ook uit de hand. Brandende auto"s en traangas van de politie. Wij hebben de dispensary daar vlak in de buurt, maar geen last gehad. Vandaag veel controle patienten in Esibembe. het jongetje met zijn knie kwam terug en de knie had een open wond maar ag er toch een stuk beter uit, gelukkig. Hetzal nog een lange weg zijn, maar hoop dat het goed komt. Hoestende patient bleek geen tb te hebben, maar werd weer terug verwezen voor medicatie. Hoezo gratis gezondheidszorg? Een oude man met een wond op zijn voet die in geen 40 jaar was gewassen. Een lag maram( mud) onder zijn voeten die je er in geen 14 dagen af krijgt. Zet maar evn in de lysol.... Een probaat middel om wonden te reingen is trouwens OMO of sunlight. moet je ze wel vertellen het water niet te koken.... want dan heb je weer brandwonden.
Genietvoor de laatste keer van de samosa"s opdeze locatie en we rijden terug ricchting Siaya. Onderweg komen we nog een funeral tegen. Een hele optocht met joelende mensen op pikpiki en in matatu"s
"sMiddags nog een wandelingetje over de markt. Siemen ziet het niet zitten om een tilapia te kopen die onder de vliegen zit. Hij weet niet dat als housegirl Emily henm koopt de vliegen ook al op de tilapia zitten..
roundworm zojuist uitgebraakt door meisje

parmantig met je boekje naar de dokter 
ochtendslaapje in de clinic

dental boys

geduldig wachten

dinsdag 29 oktober 2013

marathon

Kenianen zijn de beste lange afstandslopers van de wereld. Afgelopen zondag heeft een 40 jarige Keniaan weer de marathon van Nairobi gewonnen in een tijd van 2 uur en 12 minuten. Het was warm in nairobi en de omstandigheden zijn er zwaar. hij doet het toch maar. hardlopen kunnen ze wel, maar sloffen ook. Het contrast is zo groot.... Vanmorgen vroeg met Jacintha weer naar de Equity bank om mijn felbegeerde verklaring en bonnetjes te krijgen. Jacintha gooide al haar charmes in de strijd, want dat is gewoon nodig hier. Na anderhalfuur wachten en veel voorbijsloffende mensen verder kreeg ik uitseindelijk een 3 regelige verklaring  van de manager. Ja, het is ongelooflijk hoe ze aan handen en voeten ebonen zitten aan Nairobi, zelf geen beslissingen mogen en macht over Mzungu"s willen uitoefenen! mijn lesje geduld op de vroege ohtend weer gehad.
Begonnen pas om tien uur met de clinic, waar de mensen al keurig zaten te wachten. Het kind met de forse huidafwijking was genezen van malaria, maar de huidafwijking nog in volle hevigheid aanwezig. what to do? het lijkt toch wel op scabies( schurft) dus maar als zodanig behandelen en volgende week weer terug laten komen. De man met testistumor die ik op goed geluk antibiotica had gegeven ,had minder kalchten. Tja, verwijzen is vrij zinloos als je weet dat ze toch niets doen. dus nog even doorgaan en volgende week weer terugkomen.
na en lunch met bonen soep en chapati"s richting lwanya. ik heb een afspraak met de minister of Health van busia County over de transitie van mundika op termijn.
Stanley opgehaald in lwanya. O wat staat de tuin er prachtig bij. de bougainvilles en de mais staat hoog en de sukomawiki en prachtige bloemen. werkelijk een lust om naar te kijken!
de minister zit in een een niew kantoor en ontvangt ons allervriendelijkst. we hebben een goed gesprek en hopen dat we volgend jaar de dispensary goed kunnen overdragen met medeneming van ons team. Amos en ann hebben nog een aantal certificaten nodig en moeten mee solliciteren. heb er wel vertrouwen in dat het goed zal komen.
In busia succesvol gepind en nog wat shopping. Op de terugweg de buien omzeild en op tijd weer in Siaya