maandag 7 oktober 2013

jiggers

weeskind zonder schoenen met jiggers

15 minuten in de lysol

schoenen draag je in je hand want anders worden ze vies...

na de behandeling schrobben en dagelijks in de lysol

donderdag 3 oktober 2013

Vandaag weer naar Jenga waar ik dinsdag ook was geweest. in het kleine gebouwtje verzamelde zich veel schoolkinderen. Weinig spectaculaire zaken. wel weer wat kinderen met jiggers . de gemene zandvlo die zich in de voeten nestelt. het wordt voornamelijk veroorzaakt door slechte hygiene en het lopen op blote voeten. Rotary Doctors is hier ook een heel project gestart. De kinderen zet je in de lysol of kaliumpermanganaat en laat ze na een week terugkomen. ze moeten dagelijks in het voetenbadje zitten weken, de jiggers komen er dan iut. goed schoeisel is de oplossing.
Ik had het plan om door te rijden naar Lwanya om aanwezig te zijn bij de overdracjht van de oude hilux die vandaag verkocht zou worden. Helaas bleek kope Nixon niet op tijd in Mundika te kunnen zijn, dus het feest ging niet door. alles loopt altijd anders in kenia, dan je plant...
Mijn clinic lag niet zover van die van siemen en op de terugweg daar langs gereden een gloednieuw golfplaten gebouwtje. Vanwege de opening was er een lunch met een berg rijst waar  je nauwelijks overheen kon kijken.
Voedsel wordt wel een probleem de maisprijzen zijn in twee jaar tijd met 25% gestegen. De cassave kampt met een ziekte. wereldwijsd krijgt het vpedselprobleem weer grote aandacht.
Hier absoluut geen problemen met droogte: een ware stortbui hebben we weer gehad vanmiddag.

polio de wereld uit

driewieler voor poliopatient

vaccineren

markt Siaya



jong geleerd oud gedaan

de vis wordt duur betaald


malaria test paracheck
wachten en luisteren naar de health talk

woensdag 2 oktober 2013

men at work

In Kenya doen vrouwen het werk. Hoewel... de eerste twee dagen heb ik mannelijke translators. vandaag op een bekende stek waar ik bijgestaan werd door Ricard. een aimabale translator die polio heeft gehad. op de locatie werken ook gehandicapten. ze maken sandalen, kettingen en andere snuisterijen. Naast de bekende malaria en verkoudheden weer grote wonden gezien waarvan je maar moet hopen dat zee ooit dicht gaan. een meisje van 18 kwam bij me met haar een maand oude baby: kerngezond, maar ze had honger. de jonge moeder vertelde dat ze weer naar school wil en dus de borstvoeding had gestaakt vorige week. de baby kreeg nu koemelk. Breastfeeding is the best.... natuurlijk wil ik dit meisje ook een een goede opleiding gunnen, maar koemelk en porridge is geen optie voor een kind in kenia. dilemma: leg de jonge moeder uit dat ze echt moet doorgaan met borstvoeding en een oplossing moet vinden voor naar school gaan. met baby naar schol is geen optie. er is nog wel een moeder die voor het kind kan zorgen, maar de school is weer ver weg.... dan is het jammer dat je geen swahili spreekt en uit een andere cultuur komt. Ik weet niet wat haar keuze zal worden. de malaria slaat weer toe in het natte seizoen, maar ook gewone verkoudheden, die vaak moeilijker te behandelen zijn. domweg omdat ze self limiting zijn. Vanmiddag met siemen een rondje door siaya over de markt gelopen. een wat ongezellige markt voor afrikaanse begrippen. op de terugweg ons een weg gebaand langs de road under construction. een nieuwe waterleiding onder leiding van chinezen. een pontificaal bord: men at work. tja, ze warn op een kruk onder de boom aan het inspecteren. wel wordt hier groot materieel gebruikt. Vanavond voor het eerst weer een scht tilapia uit het lake victoria gegeten en een forse onweersbui doorgemaakt.

dinsdag 1 oktober 2013

weer aan de slag

Vandaag de eerste dag naar Evang. Met de jeep en nurse David en Fenice een half uurtje rijden richting Ugunja. Driver Elikana is een oude gediende en kent zijn wegen.Het is regentijd dus het laatste stukje over rode maram is weer behoorlijk nat. Er is weinig veranderd. de ze tijd van het jaar is mooier dan in de droge tijd. Alle bomen en shamba's zijn veel groener. Er zitten weinig mensen te wachten en het wordt ook niet erg druk. Totaal 21 patiƫnten vandaag. Veel schoolkinderen die denken dat ze malaria hebben, maar veelal toch een gewone verkoudheid. Wel een meisje van 3 jaar die echt ziek is en de malariatabletten direct uitspuugt. Dan maar quinine in de spuit. Doen we niet zo snel, want de Kenianen zijn gek op spuiten en het kan ook weer kans op abcessen geven.
Vanmiddag al weer op tijd thuis en wat administratie gedaan. Ook regelmatig contact met Erica in Mundika, die sinds het vertrek van Wouter en Nico nu daar in haar eentje zit. Eindelijk wordt de oude Hilux van Rotary doctors Nederland dan toch verkocht. weer een zorg voor het wagenpark minder. de auto's zijn een grote kostenpost, omdat ze vee onderhoud vergen.
De rest van Kenya komt weer wat tot rust na de aanslag in Nairobi. Mensen hier maken zich meer druk om het hoofd boven water te houden met stijgende voedselprijzen. de daily nation is ook weer 10 Ksh duurder geworden.
Het huis wordt deze week verzorgd door Susan, omdat de vaste housegirl Emily een paar dagen vrij had. Ze kookt wat minder gevarieerd dan emily, maar ik ben hier al gauw tevreden met de heerlijke fruitsalades.