woensdag 16 januari 2013


mulwakari



Warm weerzien met translator Joyce in Mulwakari: de vrolijke moeder van 5 kinderen vertelt me over de wederwaardigheden van haar gezin het afgelopen half jaar en weet ook nog wat te vertellen over speciale patienten die ik in het verleden gezien heb. De ouste van 16 krijgt volgende week uitslag van de primary school. Wil graag naar secundary school, maar money...Helaas is het waterproject bij de kerk op een fiasco uitgelopen. De pomp die vervangen was door een pompstation functioneert wel, maar de community kan het water niet betalen: ofwel de diesel voor het pompen en het onderhoud. Nu kan alleen de priester water uit de kraan krijgen. Jammer, dat een goed bedoeld project zo mislukt. Een weg terug is er niet meer want de oude pomp is dichtgegooid. Gelukkig zitten de vrouwen nog wel gezellig met elkaar te kletsen en mandasi’s te verkopen voor de kerk.
Een lekker doorlopend spreekuur. Geen echte speciale casuistiek, maar wel veel second opinions. Vooral mensen die graag de mening van een Mzungu dokter willen horen. Verder veel malariakinderen.
Op de terugweg de vroegere translator Redempta opgepikt die probeert werk te vinden als onderwijzeres op een primary school. Moeilijk, moeilijk, ze heeft toch nog niet de super certificaten en vraagt me of ik kan bijdragen aan vervolgopleiding in Nakuru... Het wordt me nog niet helemaal duidelijk wat ze precies wil, maar voldoende geld voor opleiding heeft ze in ieder geval niet. Het “collegegeld”is minimaal 50.000 KSh per semester, een heel bedrag voor Kenia. Ik adviseer haar de part time opleiding te doen, zodat ze toch wat meer self supporting kan zijn, wat kan bijverdienen en sponsor haar een beetje.Zo heeft iedereen hier zijn beschermelingen.
Wouter komt voldaan en met goed nieuws terug uit Uganda. Hij heeft heel wat hotemetoten gesproken en men ziet ons graag komen. Hopelijk kunnen we binnenkort met een project in Irundi starten.
Morgen vertrekt Wouter weer naar Nairobi en het koude winterse Nederland. Het is echt genieten als je ’s avonds met een lekkere temperatuur nog op de veranda kunt zitten met avocado en een glaasje.
Morgen preelections en zal het wat rustiger zijn op de spreekuren.
Gert houdt ook een kleurrijk blog bij voor de dental: www.gertkersten.blogspot.com

dinsdag 15 januari 2013

nieuwe dispensary in Myafwa


Vandaag op de “hoge veluwe”fiets naar Myafwa. Het is lekker om hier een beetje beweging te hebben. De temperatuur is heerlijk voor de tijd van het jaar: veel “koeler”dan vorig jaar in deze periode en dus ook veel groener. Het nieuwe gebouwtje dat met geld van de overheid is gebouwd is nu klaar en met onze hulp ( RTC van Hans Knies) ingericht. Het is hier echt prettiger spreekuur doen: niet meer met zijn allen op 20 vierkante meter in een stoffig lokaaltje. Nu hebben we allemaal een echte spreekkamer en labruimte. Zelfs gordijntjes voor de ramen. De deuren sluiten niet volledig, maar een kniesoor die daarop let. Translator Wilfresia showde me haar kleinkind van 3 maanden oud: haar dochter is net 16 en grootmama is nog geen veertig schat ik... Gelukkig had ik nog wat babykleertjes bij me. Het wordt blijkbaar steeds meer gewoonte om maar een kuur coartem( malariabehandeling) te kopen bij de pharmacy en dan een paar dagen later bij de dispensary langs te gaan als je vindt dat je kind nog niet volledig is opgeknapt. De test ( bloodslide) is dan so ie so negatief. Daniel, de labman, had zodoende weinig eer van zijn werk vandaag. Daniel vervangt Ann, die een half jaar in Eldoret studeert om aanvullende diploma’s te vergaren. Gelukkig is zij ook weer hersteld van Hepatitis B. Hier worden gezondheidswerkers niet standaard ingeent.
Het koken in kleine hutjes zorgt nog steeds voor lelijke verbrandingen bij kinderen. Vandaag weer een kindje met grote brandwond op de voet, waarbij het een paar weken duurt voordat het weer dicht is met de nodige littekenvorming.
De ondervoede kindjes zien we nog steeds: met de NAN en porridge lukt het soms om de hele kleine scharminkeltjes weer een beetje op te lappen.
Vanmiddag al vroeg thuis en ook Gert was al om 2 uur klaar. COHO Hendrick vond dat hij voor twee had gewerkt, omdat assistente Juliana er niet is en wilde geen scholen meer bezoeken om de kinderen te onderzoeken.
Kenya raakt zo langzamerhand steeds meer in de ban van de verkiezingen. Donderdag zijn er zogenaamde preelections en worden er overal in het land propagandapraatjes en demonstraties verwacht. Hier is het als vanouds heerlijk rustig en worden alleen af en toe ’s nachts opgeschrikt door handen gekrakeel.
De tilapia vanavond was weer heerlijk. De vis wordt steeds duurder betaald want moet diep worden gevangen uit het lake victoria door de oprukkende waterhyacinten.

maandag 14 januari 2013

Weerzien in Mundika

Op het moment dat ik gisteren in Nairobi landde voelde ik me weer thuis komen. Een vlotte vlucht samen met Gert Kersten de tandarts met wie ik 4 weken Mundika zal bemannen. tijdens het wachten op de doorvlucht naar Kisumu vielen mijn ogen af en toe wel even dicht, maar toen ik eenmaal in kisumu was geland was ik weer klaar wakker! Veel groen na de lange regentijd en het Victoriameer slibt steeds verder dicht met de waterhyacinten. Warm onthaal door Wouter en Jona. de gebruikelijke shopping in de Nakumat wat overigens niet echt  meer nodig is, want in de Jakumart in Busia kun je ook alles krijgen.
De weg van Kisumu naar Lwanya wordt er nog steeds niet beter op, maar misschien als er een belangrijke MP wordt verkozen in ons district wordt het nog wel wat. Protus had natuurlijk de avocado al klaar. De tuin staat er dankzij de overvloedige regen weer schitterend bij: bloeiende bougainville en  met de sukomawiki van Protus komen we wel de week door.
Een zwerm bijen kwam op zoek naar een nieuw ( oud) nest, maar vonden de dood in de nog niet uitgewerkte DDT van december onder het dak....
Natuurlijk weer een hele schare kuikens die 's ochtends onze broodkruimels krijgen. En als ze later groot zijn, dan vinden ze de weg naar de keuken van Protus....
Heerlijk geslapen in "mijn" blauwe kamer: dat wilde wel na een nachtvlucht en een kort nachtje vrijdag na het fantastische afstudeerfestijn van Jori.
Vandaag gelijk volle bak in Mundika. de nurses staken nog steeds ( of weer) en dat heeft ook invloed op onze patiƫntenaantallen. Gewoon als vanouds doorwerken met translator Josephine. Na 5 uur spreekuur doen toch maar even een break bij Helma's Hilton en overheerijke mandasi's gekocht voor team en mijzelf.
Veel malaria en ook een jongetje met Jiggers: een gemene zandvlo die zich nestelt in de voeten van kinderen. Het idee is dat je ze in de lysol zet en dan met een picet of mesje uitpeutert. Hier is Stanley een meester in, maar je maakt er geen vrienden mee.... Ik stelde nog voor om het jongetje donderdag terug te laten komen als hij regelmatig in de lysol had gezeten, maar hij zei die komt niet meer terug.... Zou ik ook niet doen, als ik het kind was. Het is echt geen lolletje om zonder verdoving aan je voeten te laten peuteren. Om half vier na 91 patiƫnten sluiten we de eerste dag af.
De bomen rond de dispensary zijn echt groot gegroeid en ik wacht op de eerste mango's en papaya's!
Op de terugweg bij de nieuwe Jakumart in Busia geshopt: een heuse westerse winkel: het kleine zusje van de Nakumat.
Gisteren natuurlijk de birdievoorraad al aangevuld in Kisumu.
Vanmorgen is Wouter naar Irundi vertrokken in Uganda om te kijken of we daar aan de slag kunnen.
Voldaan na onze eerste werkdag genieten we van tilapia marsala met een glaasje wijn bij de ondergaande zon. De kraantjes van de kartonnen wijnboxen worden gerecycled door Protus voor het maken van jerrycans....

donderdag 13 september 2012

verkiezingsuitslag

Vanmorgen vroeg al de verkiezingsuitslag op de NRC gelezen en ik denk dat een groot deel van Nederland niet ontevreden is met het resultaat.... Hoop dat de partijleiders snel aan de slag gaan en NL weer aan de slag kan gaan met problemen in eigen land en in Europa oplossen. Zie hier in Kenia ook dat alleen maar bezig zijn met verkiezingen weinig oplevert. Vandaag in de buurt van Ligega 53 mensen gezien: op deze locatie komen veel ouderen, vaak ook voor een second opinion. Op de terugweg via de dental in Ligega. Tandarts Ton was in the outreach,dus doorgereden naar huis. Morgen nog een laatste dag. Moet deze MAC inleveren dus schrijf niet meer op het blog. Zaterdag met Sofia naar Kisumu waar we in Kiboko nog zullen lunchen nadat we in Dunga Beach nog tilapia zullen gaan kopen.
Ik kijk terug op enerverende weken in Kenia en Uganda. Veel voldoening heeft me deze trip weer gegeven vooral door de afwisseling en het samenwerken met verschillende mensen. Het heeft me ook weer aan het denken gezet hoe je als RDN en RDS organisatie verder moet in Kenia en Uganda. Het was goed om daar met verschillende mensen van diverse nationaliteiten van gedachte over te wisselen. Vriendschappen gelegd en verstevigd.
In Nl hebben jullie nog wat foto´s tegoed, die ik hier niet makkelijk op het blog kon zetten.
De trouwe bloglezers weer dank voor jullie respons en in januari schrijf ik weer verder.

woensdag 12 september 2012

elections

Vandaag verkiezingen in Nederland. ik zal de uitslag hier niet meer voor middernacht horen, maar ze zullen in elk geval vreedzaam verlopen.... In de aanloop naar de elections 2013 worden de messen al geslepen hier. Laten we hopen dat het vreedzaam zal verlopen, maar de voortekenen beloven niet veel goeds. De conflicten in de Tana river streek zijn nog niet opgelost en hebben een sterk politieke lading.
Vandaag met Sofia gewisseld van jeepline en zo zat ik in Maseno in een kerk tegenover een lege school. Een goede gehandicapte vertaler die mij spontaan een bijdrage vroeg voor de marathon in Nairobi in oktober met een driewielerrolfiets. Natuurlijk kan je daar niet om heen.... De gebruikelijke malaria, maar ook een kindje van 2,5 maand met malaria. De vrijwilligers hadden voor het gemak maar het geboortegewicht ingevuld.... Zo moet je toch steeds alert blijven zonder kopje koffie. Bijdrage voor brilgevraagd, bijdrage voor staaroperatie en zo nog wat meer. Staar komt op jonge leeftijd voor en is natuurlijk heel lastig. Eigenlijk zijn de operaties simpel en niet duur,maar mensen moeten toch naar Kakamega of kisumu en het is me nog niet duidelijk of daar altijd een oogarts aanwezig is.... Heel suf maar het lukt me niet om dat helder te krijgen via staff van RDN of RDS.
Woensdagmiddag markt in Siaya en dat betekent wat levendigheid in het stadje. Altijd gezellig om even te shoppen voor de avocado´s, vis en tomaatjes.