vrijdag 31 augustus 2012

hospital Siaya

Alweer de laatste dag van de eerste week in Siaya en weer een zonnige Keniaanse dag. De zomervakantie zal nog wel langer duren voor de kinderen want de staking van de leerkrachten gaat door. Op weg naar de dispensary eerst langs de SWAP ( Sanitation Water en Aids Project) om waterfilters op te halen voor de dental in Mundika.Nu het water is afgesloten moeten we proberen met keramieke filters ( heel simpel) het water schoon te maken voor het gebruik van mondspoelen bij de tandheelkundige ingrepen. ik wist niet dat water zuiveren zo simpel kon zijn: via een keramieke filter loopt het water in een emmer en daar kun je dan weer uit tappen. Zo wordt op het land het water door de mensen gezuiverd en kunnen ze zelfs water uit de rivier schoon maken. Morgen maar eens uitproberen. Vandaag een goede weg ricchting luanda en dan nog een stukje over de B1 richting Mundika. Spreekuur in een echte dispensary. Weer de gebruikelijke malaria en all body pain. Nogal wat mensen die het geloof ik wel heel goedkoopshoppen vinden bij ons: consult en medicijnen voor 50 Ksh en dan kom je graag terug elke twee weken.... ook vragen om geld voor grote operaties zo ze die hier al kunnen doen. ´s Middags met Sofia een bezoekje aan het districts hospital van Siaya gebracht. Alle ziekenhuisjes zijn op de zelfde manier gebouwd:een centrale binneplaats waar gewassen en gezeten en dan in de vleugesl de wards. Oud, vies, maar net iets beter dan Busia.Ook niet echt vol. Grappig dat op de mren de prijzen van alle behandelingen staan geschreven. 50 Kcsh voor malaria onderzoek,bloedionderzoek en urine onderzoek en wel 150 ksh voor een zwangerschapstest. Dan een buikoperatie voor 5000 Ksh= 50 euro.Wachttijd 1 uur.... Lijkt me een utopie als de chirurg eerst nog uit kisumu of elders moet komen.Meestal zijn ze toevallig net niet in charge. Thuis zijn de nurses Maureen en Sara nog druk bezig met de maandrapporten. Alles wordt nog handmatig verwerkt voor het District:aantallen patienten en diagnosen. We eten pompoensoep met chapati´s en zitten buiten tot de muggen ons als toetjes gebruiken.

donderdag 30 augustus 2012

donderdag

Vanmorgen weer forse regen. Slechts een uur rijden naar Nyansenda. Een plaatsje vlakbij Ligega waar de dental van Mundika ook spreekuur doet. Als het regent komen er altijd minder mensen. Toch nog 52 patienten gezien en dat als je een flink eind moet lopen door de regen. Vandaag een iets groter kippenhok en zelfs een onderzoekbank. De translator Elisabeth was niet zo´n licht, maar het ging wel vlot. Na afloop lunch van Ugali en Sukomawiki. ik waag me nog steeds niet aan de Ugali. De scholen moeten maandag weer beginnen, maar de onderwijzers en andere leerkrachten gaan staken. Ze willen een loonsverhoging van 300%.... Ook aan de universiteiten gaat gestaakt worden. Het geeft aan dat het onrustig is in Kenia. Stakingen zijn niet goed voor een land. In Maart al de nurses, daarvoor de artsen. Kinderen worden de dupe van de staking en moeten nog langer doelloos rondlopen. ik hoop dat er sneleen oplossing komt. Weinig spannends gezien vandaag en morgen alweer de laatste dag van de week. Zaterdag golfen in Mumias met frans van Geeldie nu in Mundika zit. Gezellig even bijpraten.

woensdag 29 augustus 2012

ituti

Vanmorgen al om half zes wakker. nee, niet door hanengekraai of hondengeblaf, maar gewoon klaarwakker.Bijwerking van Lariam ( who knows)? Ook Sofia was vroeg zodat we alvroeg aan ons ontbijt zaten. De tuin is niet zo mooi als in Lwanya, slechts een binneplaatsje, maar alla. Vandaag weer ver ver weg over de dirt roads want Joseph houdt blijkbaar niet van de grote weg zo die er al is. Hobbel de bobbel over bolle wegen die glibberig worden als het regent. Enfin, na 70 km en anderhalf uur later kwamen bij een soort kippenhok zonder kippen uit waar wat mensen zaten te wachten. Zo klein dat er net een tafel en twee stoelen kunnen staan en nog een voor de nurse Sara die hier als translator fungeert. Gelukkig komen de mensen hier allemaal wel ´s ochtends en niet pas na twaalfen aanwandelen. In rap tempo spreekuur gedaan. Na ruim 3 ,5 uur 55 patienten gezien: dat zou je in NL niet voor elkaar krijgen.... Alleen het uitvragen van de hulpvraag kost meer tijd.  Fever, vomiting, diarrhoea, coughing gaat soms wel heel snel en als je weinig onderzoekmogelijkheden hebt ben je ook snel klaar. Weinig spannends vandaag.Op de terugweg vroeg ik Joseph nadat we de grote weg naar Kisumu weer hadden gekruist of we die weg ook konden nemen. Ja, dat kan en is ook niet echt om en gaat qua rijden wel zo snel.... Hij had het nog niet gezegd of we moesten stoppen voor een lekke band. In de brandende zon de band verwisseld en weer verder gehobbeld. Om 4 uur thuis en nog een wandelingetje door de outskirts van Siaya gemaakt: armetierige huisjes en veeeel kindertjes: How are you? klinkt het steeds.
Voor het eerst buiten gegeten zonder opgegeten te worden door de muggen. Vandaag geen regen. Morgen richting Ligega waar de dentalpoot van Mundika zit: ook weer een lange dag in de auto. Begin het autorijden wel een beetje beu te worden, zeker na mijn uganda avontuur heb ik deze trip heelwat kilometers en uurtje in de auto doorgebracht en jullie weten dat in de auto zitten niet mijn favoriete hobby is. Stel ook mijn vragen bij de efficientie van de jeepline op deze manier.... Vragen stellen moet je niet te veel doen in Kenia....

dinsdag 28 augustus 2012

vangjang

Vangjang het klinkt als een chinese plaats maar ligt op weg ergens naar Mumias waar je ook kunt golfen..... Enfin, anderhalf uur rijden over dirt roads, door elkaar geschud langs Rangala Uggunja en dan Vangjang een oud gebouwtje midden in de middle of nix waar de zandvlooien hun weg ook gevonden hebben.... Ongelooflijk veel mensen wachten al als wij om kwart voor tien aankomen. Vaak op blote voeten en oude kleding. Ja, ook in kenia is een verschil tussen armoe en armoe. Op weg naar Vangjang de tijd om de Daily nation te lezen. Het wordt er niet vrolijker op: een Islamitische priest vermoord tussen mombassa en Malindi. Kibaki en Odinga hebben op de tweede verjaardag van de nieuwe constitutie opgeroepen tot peaceful elections in maart 2013. De boeren rond de Tana rivier hebben ook nog wat uit te vechten met elkaar. Hoe vreedzaam is het hier in Vangjang waar iedereen geduldig wacht op zijn beuert. Behalve de malaria hier dus veeljiggers. De nurse en driver zijn bedreven in de behandeling met lysolen het uitdraaien van de vliegen. ik heb er geen bemoeienis mee. Gelukkig is Jacintha de veelzijdige nurse door RDN opgeleid mee om samen het spreekuur te doen. Na verwijzing van een weesjongen met HIV en een dikke keel, een jongen met giga buik t.g.v.grote lever en milt. Misschien sikkelcelanaemie maar kan ik niet testen. Dan roepen de registrateurs van het VHC dat er een dooodzieke dame komt. Een 28 jarige met een heftige malariaaanval: rillend schokkend en nauwelijks meer op haar benen kunnen staan. Als ze eenmaal ligt op de bank, snel een rapid test: positief. Paracetamolen caoartem en ook maar wat valium want ze is zo onrustig. na dit intermezzo haar buiten in de schaduw gelegd. Aan het eind van het sprekuur ligt ze diep te slapen en ik bestel een pikipiki om haar met haar husband naar haar hut te laten brengen. Dat wil zeggen ik geef 200 shilling voor het brommervervoer.Nu eens goed gezien hoe snelcoartem werkt, na twee uur zijn de meeste heftige verschijnselen al voorbij. Het sterkt me weer dat er teveel gespoten wordt in kenia met alle gevolgen van dien: abcessen in de billen en op de bovenbenen. Omdat ik toch veel rapid testen doe zijn we er aan het eind van het spreekuur door heen. Gelukkig zijn er ook veel mensen die een gewone verkoudheid hebben en hoesten.Het blijft altijd moeilijk om ze geen antibiotica te geven hier. Blijf toch maar een beetje opvoeden, mar ze lopen toch vaak naar de farmacy. Proberen ook het gratis medicijnen krijgen van Rotary doctors wat in te perken. we kunnen geen chronische ziekten behandelen voor niets en zonder controle. Na lunch van bonen en chapati weer de hobbelroute terug. het dagelijks wandelingetje downtown gemaakt. Mijn nieuwe voorraadje lariam nog niet aangekomen bij de pharmacy in siaya: it will come soon.... Je zegt hier nooit dat het misschien ook wel niet zal komen... We will see. Vanddag echt weer warm en zonnig: geen regen. Het is gezellig met Sofia, mijn Zweedse collega uit Goteborg en goed om ook weer wat Zweeds te praten. haar Line is ook redelijk druk, maar ze hoeft niet van die enorme afstanden te rijden. ik mis de fiets uit mundika wel, vergroot je actieradius wat meer en ook goed voor de broodnodige lichaamsbeweging.

maandag 27 augustus 2012

Maseno jeepline


Vandaag de eerste dag op de Maseno Jeepline van Siaya. Daniel en Jacintha laten eerst de farmacy zien. Een uitgebreide hoeveelheid medicijnen, meer dan we bij de Nederlandse Rotary Doctors zijn gewend. Met nurse Sara en Councelor Fenice aan boord rijden we richting Luanda en dan verder richting Mumias. Onderweg vaccinaties ophalen. Na een uur rijden over goede wegen komen we bij een kerkje: natuurlijk weer een St Mary`s Church. De translator doet hier de administratie onder de boom voor de kerk.Het heft afgelopen nacht hard geregend. zodat er niet zoveel patiënten zijn. Het is wel weer even wennen dat je nauwelijks onderzoekmogelijkheden hebt bij de zweden: geen Hb meting en de malariatesten via de zogenaamde sneltest. Opvallend arme bevolking. De mensen zien er slecht gekleed uit en de kinderen lopen op heel oude schoenen of barrevoets. Een grootmoeder met kindje van 7 kg op leeftijd van 15 maanden. Door de moeder in de steek gelaten. Grootmoeder zorgt zo goed en zo kwaad voor haar en wij supporten met babyporridge en vitamientjes….. Verder weinig spectaculairs en na 20 patiënten is het klaar. De gewoonte bij de Zweden is dat je van de community wat eten en drinken krijgt. Hier een droog  broodje en wat witte chai:thee. Ofwel water met veel melk. We zijn om half twee al weer terug. Het dorp Siaya heb je snel gezien. Mundika is levendiger en zeker niet vergeleken met Busia. Het is wat druilerig weer, heel onkeniaans. De regentijd komt sneller dan verwacht, maar het is wel goed voor het inzaaien.
In de daily Nation artikel over vrouwen met HIV die zonder toestemming worden gesteriliseerd. HIV incidentie is dalend, maar statistiek in Kenia is niet echt betrouwbaar. Campagnes voor de verkiezingen in mart worden feller: de slogans gratis onderwijs en een betaalbare gezondheidszorg. Mooie kreten in een land waar nu 43% onder de 15 jaar is. De bevolking is inmiddels gestegen naar 40 miljoen inwoners.
Morgen naar Wanjang waar de bevolking zo arm is date r veel zanvliegen voorkomen, die Jiggers veroorzaakt. Een nare huidaandoening. De vliegen worden er door nurse en driver met Lysol uitgehaald.
Vanavond Afrikaanse soep met chapati´s van Emily.



 Vandaag de eerste dag op de Maseno Jeepline van Siaya. Daniel en Jacintha laten eerst de farmacy zien. Een uitgebreide hoeveelheid medicijnen, meer dan we bij de Nederlandse Rotary Doctors zijn gewend. Met nurse Sara en Councelor Fenice aan boord rijden we richting Luanda en dan verder richting Mumias. Onderweg vaccinaties ophalen. Na een uur rijden over goede wegen komen we bij een kerkje: natuurlijk weer een St Mary`s Church. De translator doet hier de administratie onder de boom voor de kerk.Het heft afgelopen nacht hard geregend. zodat er niet zoveel patiënten zijn. Het is wel weer even wennen dat je nauwelijks onderzoekmogelijkheden hebt bij de zweden: geen Hb meting en de malariatesten via de zogenaamde sneltest. Opvallend arme bevolking. De mensen zien er slecht gekleed uit en de kinderen lopen op heel oude schoenen of barrevoets. Een grootmoeder met kindje van 7 kg op leeftijd van 15 maanden. Door de moeder in de steek gelaten. Grootmoeder zorgt zo goed en zo kwaad voor haar en wij supporten met babyporridge en vitamientjes….. Verder weinig spectaculairs en na 20 patiënten is het klaar. De gewoonte bij de Zweden is dat je van de community wat eten en drinken krijgt. Hier een droog  broodje en wat witte chai:thee. Ofwel water met veel melk. We zijn om half twee al weer terug. Het dorp Siaya heb je snel gezien. Mundika is levendiger en zeker niet vergeleken met Busia. Het is wat druilerig weer, heel onkeniaans. De regentijd komt sneller dan verwacht, maar het is wel goed voor het inzaaien.
In de daily Nation artikel over vrouwen met HIV die zonder toestemming worden gesteriliseerd. HIV incidentie is dalend, maar statistiek in Kenia is niet echt betrouwbaar. Campagnes voor de verkiezingen in mart worden feller: de slogans gratis onderwijs en een betaalbare gezondheidszorg. Mooie kreten in een land waar nu 43% onder de 15 jaar is. De bevolking is inmiddels gestegen naar 40 miljoen inwoners.
Morgen naar Wanjang waar de bevolking zo arm is date r veel zanvliegen voorkomen, die Jiggers veroorzaakt. Een nare huidaandoening. De vliegen worden er door nurse en driver met Lysol uitgehaald.
Vanavond Afrikaanse soep met chapati´s van Emily.



 Vandaag de eerste dag op de Maseno Jeepline van Siaya. Daniel en Jacintha laten eerst de farmacy zien. Een uitgebreide hoeveelheid medicijnen, meer dan we bij de Nederlandse Rotary Doctors zijn gewend. Met nurse Sara en Councelor Fenice aan boord rijden we richting Luanda en dan verder richting Mumias. Onderweg vaccinaties ophalen. Na een uur rijden over goede wegen komen we bij een kerkje: natuurlijk weer een St Mary`s Church. De translator doet hier de administratie onder de boom voor de kerk.Het heft afgelopen nacht hard geregend. zodat er niet zoveel patiënten zijn. Het is wel weer even wennen dat je nauwelijks onderzoekmogelijkheden hebt bij de zweden: geen Hb meting en de malariatesten via de zogenaamde sneltest. Opvallend arme bevolking. De mensen zien er slecht gekleed uit en de kinderen lopen op heel oude schoenen of barrevoets. Een grootmoeder met kindje van 7 kg op leeftijd van 15 maanden. Door de moeder in de steek gelaten. Grootmoeder zorgt zo goed en zo kwaad voor haar en wij supporten met babyporridge en vitamientjes….. Verder weinig spectaculairs en na 20 patiënten is het klaar. De gewoonte bij de Zweden is dat je van de community wat eten en drinken krijgt. Hier een droog  broodje en wat witte chai:thee. Ofwel water met veel melk. We zijn om half twee al weer terug. Het dorp Siaya heb je snel gezien. Mundika is levendiger en zeker niet vergeleken met Busia. Het is wat druilerig weer, heel onkeniaans. De regentijd komt sneller dan verwacht, maar het is wel goed voor het inzaaien.
In de daily Nation artikel over vrouwen met HIV die zonder toestemming worden gesteriliseerd. HIV incidentie is dalend, maar statistiek in Kenia is niet echt betrouwbaar. Campagnes voor de verkiezingen in mart worden feller: de slogans gratis onderwijs en een betaalbare gezondheidszorg. Mooie kreten in een land waar nu 43% onder de 15 jaar is. De bevolking is inmiddels gestegen naar 40 miljoen inwoners.
Morgen naar Wanjang waar de bevolking zo arm is date r veel zanvliegen voorkomen, die Jiggers veroorzaakt. Een nare huidaandoening. De vliegen worden er door nurse en driver met Lysol uitgehaald.
Vanavond Afrikaanse soep met chapati´s van Emily.



 Vandaag de eerste dag op de Maseno Jeepline van Siaya. Daniel en Jacintha laten eerst de farmacy zien. Een uitgebreide hoeveelheid medicijnen, meer dan we bij de Nederlandse Rotary Doctors zijn gewend. Met nurse Sara en Councelor Fenice aan boord rijden we richting Luanda en dan verder richting Mumias. Onderweg vaccinaties ophalen. Na een uur rijden over goede wegen komen we bij een kerkje: natuurlijk weer een St Mary`s Church. De translator doet hier de administratie onder de boom voor de kerk.Het heft afgelopen nacht hard geregend. zodat er niet zoveel patiënten zijn. Het is wel weer even wennen dat je nauwelijks onderzoekmogelijkheden hebt bij de zweden: geen Hb meting en de malariatesten via de zogenaamde sneltest. Opvallend arme bevolking. De mensen zien er slecht gekleed uit en de kinderen lopen op heel oude schoenen of barrevoets. Een grootmoeder met kindje van 7 kg op leeftijd van 15 maanden. Door de moeder in de steek gelaten. Grootmoeder zorgt zo goed en zo kwaad voor haar en wij supporten met babyporridge en vitamientjes….. Verder weinig spectaculairs en na 20 patiënten is het klaar. De gewoonte bij de Zweden is dat je van de community wat eten en drinken krijgt. Hier een droog  broodje en wat witte chai:thee. Ofwel water met veel melk. We zijn om half twee al weer terug. Het dorp Siaya heb je snel gezien. Mundika is levendiger en zeker niet vergeleken met Busia. Het is wat druilerig weer, heel onkeniaans. De regentijd komt sneller dan verwacht, maar het is wel goed voor het inzaaien.
In de daily Nation artikel over vrouwen met HIV die zonder toestemming worden gesteriliseerd. HIV incidentie is dalend, maar statistiek in Kenia is niet echt betrouwbaar. Campagnes voor de verkiezingen in mart worden feller: de slogans gratis onderwijs en een betaalbare gezondheidszorg. Mooie kreten in een land waar nu 43% onder de 15 jaar is. De bevolking is inmiddels gestegen naar 40 miljoen inwoners.
Morgen naar Wanjang waar de bevolking zo arm is date r veel zanvliegen voorkomen, die Jiggers veroorzaakt. Een nare huidaandoening. De vliegen worden er door nurse en driver met Lysol uitgehaald.
Vanavond Afrikaanse soep met chapati´s van Emily.




zondag 26 augustus 2012

port victoria

Aan het eind van het weekend rustig in Siaya. Gisteren na anderhalf uur hobbelen op de visafslag in port Victoria tilapia`
s gekocht voor onszelf en de staff. ik was twee jaar geleden ook in port victoria geweest. Ze  zijn nu bezig een neiuwe weg aan te leggen naar Busia, maar die nemen we niet vanuit Siaya. Verdre de gebruikelijk boodschapjes op de markt en mijn Zweeds weer geoefend met Agnes en Sofia. ,s Avonds een fors onweer met dito powercut. Het is toch geen droog seizoen. ook hier last van klimaat verandering.Pieter de Nes heeft me zijn nieuwe maismaachine gedemonstreerd waarmee de korrels zo van de kolf gescheiden kunnen worden. Een fantastisch project heeft hij hier opgezet. Vandaag Agnes naar Kisumu gebracht: haar zes weken zitten er op. De birdieverzameling weer aangevuld. Werk nu opeen apple mac book en lukt me niet daar foto`s op te zetten. Morgen naar de eerste clinic. Het wordt lange afstanden rijden: twee uur heen en twee uur terug.graag had ik weer een balletje geslagen in Mumias maar dat zat er niet in.

vrijdag 24 augustus 2012

siaya

vandaag naar siaya verhuisd. vanmorgen eerst nog het VHC in Mundika verteld van de ellende van de waterleiding. De waterleidingmij van Busia is om 9 uur begonnen met het weghalen van de aansluiting. Triest dat we op deze manier afscheid moeten nenemen van Mundika. Gaan de komende tijd proberen met eigen waterzuivering te werken. Voor de medical heeft het geenconsequenties maar de dental kan niet werken zonder water. Via het huis van Daniel in Uganga naar siaya. Daar mijn koffers uitgepakt. De artsen waren nog niet terug van de jeepline. Wouter en marie het project van Pieter de nes laten zien en bij hem een glaasje gedronken. Inmiddels zijn de zweedse dames thuis. Ik zit de komende drie weken met Sofia en Agnes vertrekt zondag. Morgen nog een dagje naar Port Victoria.