Mundika Esikulu
Van daag alleen naar Buradi met het team. Hankees gaat klussen in Mundika. Ik vind het altijd weer genieten in de kerk van Buradi. 's ochtends loop ik even naaar de rivier en zie dat het water alweer wat meer stroomt dan begin januari. De vrouwen zijn alweer bezig op het land.
Ik zie weer hele kliene arme kindjes. In januari zag ik een baby van 3 maanden die nauwelijks 4 kg woog. Met wat kunst en vliegwerk zag ik het kind wer vandaag. het begint weer te groeien en weegt nu 5 kg. De vertaalster Victoria is ook weer zawnager en zal eind van de maand bevallen.Haar vierde kind en allemaal in een klein hutje. Na het spreekurr loop ik lekker een eind je terug over het mooie pad. Jambo, jambo alle schoolkinderen lopen achter me aan. Onderweg hoor ik van hankees dat er een stuk of dertig vrouwen vanmorgen zijn geweest in Mundika om te helpen met de landscaping. Het gesprek met de dictrictsnurse heeft effeect gehad. Helma maakt prachtige plaatjes van vrouwen met houwelen. we besluiten een mooie groepsfoto te maken voor de dispensary. we zijn trots met zijn allen op dit werk. nog even naar busia om 600 euro te betalen voor de laatste verbinding voor de elctriciteit. Even.... wchten bij de bank, wachten voor copiën, wachten voor de Kenyanpower. That;s Africa.
Gezellig samen eten met het team. Vanmorgen heeft Protus twee kippen geslacht en ze gaan er in... Natuurlijk ugali voor de keyans en rijst en chapati's voor ons. we genieten van het met elkaar zijn.
In het donker worden twee bijennesten verdelgd. als we morgen niet meer wakker worden hebben we ook een snufje DDT mee gepikt....Voldaan gaan we lekker slapen en morgen even golfen in Mumias
vrijdag 2 maart 2012
donderdag 1 maart 2012
Kenyan Power
Een week hier is
veel te kort. Toch veel gedaan en beleefd. Gisteren de drukke dag in Mulwakari.
Blij weerzien met Joyce de translator. Weer veel verschillende ziektebeelden.
Een kind met rachitis: engelse ziekte. Hier niet door tekort aan zonlicht ( vitamine
D) maar door voedingstekort van calcium. De kinderen eten vaak alleen maar
ugali: maispap. Ik heb in Wageningen nog contact met mensen die bezig zijn met
suppletie van ijzer en vitamines aan mais, maar ben er niet toe gekomen er nu
verder wat mee te doen. De shamba’s ( velden) zijn droog, de luchten zijn grijs
door het stoken van het verbranden van de oude mais en takken om als het gaat
regenen te kunnen gaan zaaien.
Vandaag weer in
Mundika Esikulu. De nurses staken: er zijn veel te weinig nurses in Kenia.
Volgend jaar gaan er veel met pensioen,en worden niet vervangen. We merkten het
aan de drukte. Met een nieuwe translator
hebben we met zijn drieën spreekuur gedaan, zodat we toch tegen één uur weer
klaar waren. Tegen drie uur begon het echt te regenen. De watertanks kunnen
volstromen.Een meeting met de Districts Medical Officer en Districts Nurse en
het voltallige Village Health Committee.
De districts nurse wijst het village health committee er op dat de
gemeenschap zelf moet zorgen voor een nachtwacht. Nu nog kijken of ze er ook
echt mee aan de slag gaan.
Dankzij de
inspanningen van Helma in Kisumu dinsdag hebben we nu een officieel contract om
de extra 1200 meter elektriciteitsvoorziening naar de dispensary aan te laten
leggen. Wel na betaling van 600 euro uiteraard.
Morgen al weer de
laatste dag in Buradi en een afscheidsetentje met het team samen met tandarts
Folkert
woensdag 29 februari 2012
dinsdag 28 februari 2012
Weerzien in Kenia
Alweer 4 dagen in
Kenia. Het is heerlijk hier. Het weerzien met Helma, Hankees en het team was
warm in alle opzichten. Goede vlucht naar Nairobi en Kisumu. Na de
gebruikelijke shopping zatermiddag in Lwanya aangekomen. Een verrassing: een
prachtige slaapkamer voor mij alleen: verbouwing van de pharmacy was door de
heren Hankees en Folkert in no time gefixed. Zondag met zijn vieren naar Mumias
om te golfen. Het blijft een feest om tussen de monkeys en eagles te golfen.
Maandag de grote
verrassing: de prachtige nieuwe dispensary in
Mundika Esikulu. Wat is er hard gewerkt tijdens mijn afwezigheid. Er
wachten al een record aantal patiënten. Het is heerlijk werken in de nieuwe
locatie. De mensen vinden het ook mooi. Hankees en ik doen alternerend
spreekuur en om twee uur zijn we voldaan als we 90 patiënten hebben gezien met
zijn drieën. Verder nog wat regelzaken en daarna weer lekker buiten eten. Het
is erg droog op dit moment, maar wel veel minder warm dan 5 weken geleden. De
mensen zijn bezig om het land af te branden, zodat ze zo gauw het gaat regenen
kunnen gaan zaaien en planten.
Er zijn nog wel
wat kleine hobbeltjes te nemen voor de dispensary, maar het gaat prima. Nog
geen electriciteit, maar we beginnen zo langzamerhand wel de kanalen te kennen.
Vandaag is Helma naar Kisumu gegaan om te praten met iemand van de Kenyan Power
om te kijken of we toch op korte termijn electriciteit kunnen krijgen. Zo
blijft het leuk om bezig te zijn. Morgen met de aannemer controle van de
nieuwbouw.Vandaag gesprek met de Districts Medical Officer in Busia. De dispensary willen ze efficienter
gebruiken, wat we alleen maar toejuichen. De bedoeling is dat er ook
vaccinatiespreekuren gehouden worden en we aan postnatal care en family
planning gaan doen. Donderdag verder gesprekken.
Heb wat internetproblemen, waardoor het lastig is mijn blog dagelijks
bij te werken
maandag 23 januari 2012
fly away
Vorig jaar heb ik
geschreven op het blog: in Kenia heb je maar één zekerheid elke dag schijnt de
zon weer. Vandaag is op een zonnige
januaridag mijn vader overleden. Vanochtend hebben mijn teamleden nog samen
voor hem gebeden. Het was mooi om te zien hoe warm ze met je omgaan als mzungu.
Leven en dood liggen hier heel dicht bij elkaar. Ze accepteren de dood als iets
natuurlijks en zo is het ook.
Voor mij betekent
het dat ik plotseling afscheid moet nemen van Lwanya, Mundika, de nieuwe
dispensory in Esikulu. Het begint langzaam tot me door te dringen dat ik eerst
terug moet naar mijn vaderland. Morgen vlieg ik terug maar ik kom terug om in
de prachtige nieuwe dipensory te gaan werken met de big five. Ze gaan het wel
redden totdat Dr Hankees komt en de tandarts Bart zal de honneurs waarnemen.
Vandaag ook
uitspraak van het ICC over de big six:vier man worden vervolgd waaronder Ruto
en Kenyatta. Geen presidentskandidaat meer.
Het leven gaat
soms zoals het gaat.De krekels tsjilpen en ik luister naar de nocturnes van
Chopin.
Abonneren op:
Posts (Atom)








