Vandaag een rustig dagje in Mundika. de pre elections waren er en dat betekent dat mensen geen tijd hebben om naar de dokter te gaan. In plaats van grote drukte kwamen de mensen nu druppelsgewijs binnen. Op de koffie bij de vrouwen van Helma's hilton: ook weinig klandizie vandaag en heb dan ook maar wat extra chapati's ( pannekoekjes ) voor 10 Ksh per stuk bij ze gekocht.
Vanmiddag een rondje door de shamba's op de fiets en de naaistertjes in Matayos bezocht. ze hebben weinig te doen, dus zal maar wat lappen kopen in busia, zodat ze weer wat te doen hebben. Jona heeft Wouter weer naar Kisumu gebracht en kwam voor donker weer terug. geen ongeregeldheden op de weg.
Preelections betekent het kopen van stemmen van de kandidaten voor het parlement. Als mensen op een kandidaat stemmen krijgen ze in ruil geld. Ja, dat is democratie in Kenia....
Plannen voor het weekend gemaakt. Zaterdag bezoeken we het school project van Pieter de Nes in Siaya, waar ik in september voor RDS heb gewerkt. Zondag een rondje golfen in Mumias.
Het weer is heerlijk, niet te warm en geen regen. Voor ons dus geen schaatsen en sneeuwpoppen maken.
woensdag 16 januari 2013
mulwakari
Warm weerzien met
translator Joyce in Mulwakari: de vrolijke moeder van 5 kinderen vertelt me
over de wederwaardigheden van haar gezin het afgelopen half jaar en weet ook
nog wat te vertellen over speciale patienten die ik in het verleden gezien heb.
De ouste van 16 krijgt volgende week uitslag van de primary school. Wil graag
naar secundary school, maar money...Helaas is het waterproject bij de kerk op
een fiasco uitgelopen. De pomp die vervangen was door een pompstation
functioneert wel, maar de community kan het water niet betalen: ofwel de diesel
voor het pompen en het onderhoud. Nu kan alleen de priester water uit de kraan
krijgen. Jammer, dat een goed bedoeld project zo mislukt. Een weg terug is er
niet meer want de oude pomp is dichtgegooid. Gelukkig zitten de vrouwen nog wel
gezellig met elkaar te kletsen en mandasi’s te verkopen voor de kerk.
Een lekker
doorlopend spreekuur. Geen echte speciale casuistiek, maar wel veel second
opinions. Vooral mensen die graag de mening van een Mzungu dokter willen horen.
Verder veel malariakinderen.
Op de terugweg de
vroegere translator Redempta opgepikt die probeert werk te vinden als
onderwijzeres op een primary school. Moeilijk, moeilijk, ze heeft toch nog niet
de super certificaten en vraagt me of ik kan bijdragen aan vervolgopleiding in
Nakuru... Het wordt me nog niet helemaal duidelijk wat ze precies wil, maar
voldoende geld voor opleiding heeft ze in ieder geval niet. Het “collegegeld”is
minimaal 50.000 KSh per semester, een heel bedrag voor Kenia. Ik adviseer haar
de part time opleiding te doen, zodat ze toch wat meer self supporting kan
zijn, wat kan bijverdienen en sponsor haar een beetje.Zo heeft iedereen hier
zijn beschermelingen.
Wouter komt
voldaan en met goed nieuws terug uit Uganda. Hij heeft heel wat hotemetoten
gesproken en men ziet ons graag komen. Hopelijk kunnen we binnenkort met een
project in Irundi starten.
Morgen vertrekt
Wouter weer naar Nairobi en het koude winterse Nederland. Het is echt genieten
als je ’s avonds met een lekkere temperatuur nog op de veranda kunt zitten met
avocado en een glaasje.
Morgen
preelections en zal het wat rustiger zijn op de spreekuren.
Gert houdt ook
een kleurrijk blog bij voor de dental: www.gertkersten.blogspot.com
dinsdag 15 januari 2013
nieuwe dispensary in Myafwa
Vandaag op de
“hoge veluwe”fiets naar Myafwa. Het is lekker om hier een beetje beweging te
hebben. De temperatuur is heerlijk voor de tijd van het jaar: veel “koeler”dan
vorig jaar in deze periode en dus ook veel groener. Het nieuwe gebouwtje dat
met geld van de overheid is gebouwd is nu klaar en met onze hulp ( RTC van Hans
Knies) ingericht. Het is hier echt prettiger spreekuur doen: niet meer met zijn
allen op 20 vierkante meter in een stoffig lokaaltje. Nu hebben we allemaal een
echte spreekkamer en labruimte. Zelfs gordijntjes voor de ramen. De deuren
sluiten niet volledig, maar een kniesoor die daarop let. Translator Wilfresia
showde me haar kleinkind van 3 maanden oud: haar dochter is net 16 en grootmama
is nog geen veertig schat ik... Gelukkig had ik nog wat babykleertjes bij me.
Het wordt blijkbaar steeds meer gewoonte om maar een kuur coartem(
malariabehandeling) te kopen bij de pharmacy en dan een paar dagen later bij de
dispensary langs te gaan als je vindt dat je kind nog niet volledig is opgeknapt.
De test ( bloodslide) is dan so ie so negatief. Daniel, de labman, had zodoende
weinig eer van zijn werk vandaag. Daniel vervangt Ann, die een half jaar in
Eldoret studeert om aanvullende diploma’s te vergaren. Gelukkig is zij ook weer
hersteld van Hepatitis B. Hier worden gezondheidswerkers niet standaard
ingeent.
Het koken in
kleine hutjes zorgt nog steeds voor lelijke verbrandingen bij kinderen. Vandaag
weer een kindje met grote brandwond op de voet, waarbij het een paar weken
duurt voordat het weer dicht is met de nodige littekenvorming.
De ondervoede
kindjes zien we nog steeds: met de NAN en porridge lukt het soms om de hele
kleine scharminkeltjes weer een beetje op te lappen.
Vanmiddag al
vroeg thuis en ook Gert was al om 2 uur klaar. COHO Hendrick vond dat hij voor
twee had gewerkt, omdat assistente Juliana er niet is en wilde geen scholen
meer bezoeken om de kinderen te onderzoeken.
Kenya raakt zo
langzamerhand steeds meer in de ban van de verkiezingen. Donderdag zijn er
zogenaamde preelections en worden er overal in het land propagandapraatjes en
demonstraties verwacht. Hier is het als vanouds heerlijk rustig en worden
alleen af en toe ’s nachts opgeschrikt door handen gekrakeel.
De tilapia
vanavond was weer heerlijk. De vis wordt steeds duurder betaald want moet diep
worden gevangen uit het lake victoria door de oprukkende waterhyacinten.
maandag 14 januari 2013
Weerzien in Mundika
Op het moment dat ik gisteren in Nairobi landde voelde ik me weer thuis komen. Een vlotte vlucht samen met Gert Kersten de tandarts met wie ik 4 weken Mundika zal bemannen. tijdens het wachten op de doorvlucht naar Kisumu vielen mijn ogen af en toe wel even dicht, maar toen ik eenmaal in kisumu was geland was ik weer klaar wakker! Veel groen na de lange regentijd en het Victoriameer slibt steeds verder dicht met de waterhyacinten. Warm onthaal door Wouter en Jona. de gebruikelijke shopping in de Nakumat wat overigens niet echt meer nodig is, want in de Jakumart in Busia kun je ook alles krijgen.
De weg van Kisumu naar Lwanya wordt er nog steeds niet beter op, maar misschien als er een belangrijke MP wordt verkozen in ons district wordt het nog wel wat. Protus had natuurlijk de avocado al klaar. De tuin staat er dankzij de overvloedige regen weer schitterend bij: bloeiende bougainville en met de sukomawiki van Protus komen we wel de week door.
Een zwerm bijen kwam op zoek naar een nieuw ( oud) nest, maar vonden de dood in de nog niet uitgewerkte DDT van december onder het dak....
Natuurlijk weer een hele schare kuikens die 's ochtends onze broodkruimels krijgen. En als ze later groot zijn, dan vinden ze de weg naar de keuken van Protus....
Heerlijk geslapen in "mijn" blauwe kamer: dat wilde wel na een nachtvlucht en een kort nachtje vrijdag na het fantastische afstudeerfestijn van Jori.
Vandaag gelijk volle bak in Mundika. de nurses staken nog steeds ( of weer) en dat heeft ook invloed op onze patiƫntenaantallen. Gewoon als vanouds doorwerken met translator Josephine. Na 5 uur spreekuur doen toch maar even een break bij Helma's Hilton en overheerijke mandasi's gekocht voor team en mijzelf.
Veel malaria en ook een jongetje met Jiggers: een gemene zandvlo die zich nestelt in de voeten van kinderen. Het idee is dat je ze in de lysol zet en dan met een picet of mesje uitpeutert. Hier is Stanley een meester in, maar je maakt er geen vrienden mee.... Ik stelde nog voor om het jongetje donderdag terug te laten komen als hij regelmatig in de lysol had gezeten, maar hij zei die komt niet meer terug.... Zou ik ook niet doen, als ik het kind was. Het is echt geen lolletje om zonder verdoving aan je voeten te laten peuteren. Om half vier na 91 patiƫnten sluiten we de eerste dag af.
De bomen rond de dispensary zijn echt groot gegroeid en ik wacht op de eerste mango's en papaya's!
Op de terugweg bij de nieuwe Jakumart in Busia geshopt: een heuse westerse winkel: het kleine zusje van de Nakumat.
Gisteren natuurlijk de birdievoorraad al aangevuld in Kisumu.
Vanmorgen is Wouter naar Irundi vertrokken in Uganda om te kijken of we daar aan de slag kunnen.
Voldaan na onze eerste werkdag genieten we van tilapia marsala met een glaasje wijn bij de ondergaande zon. De kraantjes van de kartonnen wijnboxen worden gerecycled door Protus voor het maken van jerrycans....
De weg van Kisumu naar Lwanya wordt er nog steeds niet beter op, maar misschien als er een belangrijke MP wordt verkozen in ons district wordt het nog wel wat. Protus had natuurlijk de avocado al klaar. De tuin staat er dankzij de overvloedige regen weer schitterend bij: bloeiende bougainville en met de sukomawiki van Protus komen we wel de week door.
Een zwerm bijen kwam op zoek naar een nieuw ( oud) nest, maar vonden de dood in de nog niet uitgewerkte DDT van december onder het dak....
Natuurlijk weer een hele schare kuikens die 's ochtends onze broodkruimels krijgen. En als ze later groot zijn, dan vinden ze de weg naar de keuken van Protus....
Heerlijk geslapen in "mijn" blauwe kamer: dat wilde wel na een nachtvlucht en een kort nachtje vrijdag na het fantastische afstudeerfestijn van Jori.
Vandaag gelijk volle bak in Mundika. de nurses staken nog steeds ( of weer) en dat heeft ook invloed op onze patiƫntenaantallen. Gewoon als vanouds doorwerken met translator Josephine. Na 5 uur spreekuur doen toch maar even een break bij Helma's Hilton en overheerijke mandasi's gekocht voor team en mijzelf.
Veel malaria en ook een jongetje met Jiggers: een gemene zandvlo die zich nestelt in de voeten van kinderen. Het idee is dat je ze in de lysol zet en dan met een picet of mesje uitpeutert. Hier is Stanley een meester in, maar je maakt er geen vrienden mee.... Ik stelde nog voor om het jongetje donderdag terug te laten komen als hij regelmatig in de lysol had gezeten, maar hij zei die komt niet meer terug.... Zou ik ook niet doen, als ik het kind was. Het is echt geen lolletje om zonder verdoving aan je voeten te laten peuteren. Om half vier na 91 patiƫnten sluiten we de eerste dag af.
De bomen rond de dispensary zijn echt groot gegroeid en ik wacht op de eerste mango's en papaya's!
Op de terugweg bij de nieuwe Jakumart in Busia geshopt: een heuse westerse winkel: het kleine zusje van de Nakumat.
Gisteren natuurlijk de birdievoorraad al aangevuld in Kisumu.
Vanmorgen is Wouter naar Irundi vertrokken in Uganda om te kijken of we daar aan de slag kunnen.
Voldaan na onze eerste werkdag genieten we van tilapia marsala met een glaasje wijn bij de ondergaande zon. De kraantjes van de kartonnen wijnboxen worden gerecycled door Protus voor het maken van jerrycans....
Abonneren op:
Posts (Atom)








