zaterdag 18 augustus 2012

never a dull moment....

Vanmorgen Wouter en Mariet uitgezwaaid voor een weekendje Barnley guesthouse in Kapenguria. Nog maar nauwelijks bedacht wat ik vandaag zou doen of Wouter belt al dat de plannen  veranderen. Han Keijser heeft in het convent waar ze slapen een non ontmoet die in Uganda werkt. Hij vertelde van de negatieve bevindingen in Mbrara. Nou, de non werkt in een project op een uurtje rijden van Jinja. Misschien een nieuwe kans? Wouter ook wel in voor een uitdaging besluit een kijkje te gaan nemen maandag met Han. dus morgen niet met zijn allen naar Kakamega, maar auto's wisselen. Joseph de ervaren Uganda driver mag met het viertal weer naar Uganda. Ik blijf met Arjun een nachtje in Rondo Retreat. Ontmoeten daar dan ook de nieuwe tandartsassistent (COHO) die toch in Kakamega woont. kortom, flexibel moet je zijn in Africa. Ik besluit om trees te gaan kopen voor de dispensary in Mundika in het kader van elke dokter plant een boom. Zo kom ik met Joseph terercht bij een project van Energy Kenia Busia. Helaas kan ik geen bomen kopen op zaterdag, maar krijg wel een hele uitleg over solar energy en biogaz. Jammer, geen fototoestel bij me. Weer een mooi project om gebruik makend van eenvoudige middelen een stapje vooruitgang te brengen. De buurvrouw van Joseph is naaister en ik besluit weer wat aan de nering bij te dragen van de plaatselijke middenstand. Bij mijn inmiddels bekende stoffenzaakje koop ik een echte Java wax. Nog wat avocado's, tomaten en passievruchten op de markt en richting naaister Benta. Ik neem haar mee naar huis en laat haar ook het raam in de blauwe slaapkamer zien waar ik nog een nieuw gordijntje voor wil. Dan naar de carpenter om tafels te bestellen voor de nieuwe dispensary in Myafwa. Natuurlijk weer onderhandelen en probeer een scherpe prijs te maken als ik hem voorhoud dat hij ook stoelen kan maken.
's Middags maar weer eens op onze Hoge Veluwe Bike4 care gestapt voor een rondje shamba's. Het voelt echt alsof ik door Warnsborn en op de Hoge Veluwe fiets zo thuis voel ik me hier! Op de terugweg langs naaister Benta die de laatste hand aan mijn rok legt. Er speelt een 8 maanden oude mtoto over de vloer die ik red van het strijkijzer dat op houtskool wordt verwarmd..... Moeder lapjespoes komt aangewandeld en vleit zich bij haar kittens tussen de lapjes die overgebleven zijn. Weer geen fototoestel bij me.... Ik pas mijn rok achter het gordijn in de hut. Ja, een echte decente lengte voor Kenia. Thuis wacht me weer een heerlijke avocado en Protus vindt dat de rok heeeeel elegant is. Hoezo een saaie zaterdag alleen?
de school en healthe centre Nyakishana
 wachten in Mundika
wat zijn de vrouwen toch elegant
boven op de berg, uitzicht vanaf het health centre nyakishana uganda over de theeplantages


vrijdag 17 augustus 2012

Uganda


Een week lang niets van me laten horen. Toch heb ik niet stil gezeten. Vorig weekend in Kakamega Forest geweest waar we ook de Nederlandse Rotary Doctors ontmoetten, die momenteel in Homa Bay werken.. Maandag met joseph naar Uganda vertrokken. Na de nodig formaliteiten aan de grens met Busia uiteindelijk pas om 5 uur in Entebbe. Heerlijk gerelaxed in de tuin van het Airport Guesthouse. De volgende ochtend Han keijser en zijn vrouw Maria opgehaald van het airport in Entebbe. De hele dag in de auto richting  West Uganda om te kijken naar een project waar Rotary doctors mogelijk gaat werken. De wegen in Uganda zijn een stuk beter dan in Kenia. Het landschap is fraai: groen en bergachtig. Lijkt een stuk gestructureerder dan Kenia en veel minder dicht bevolkt. In Mbarara worden we opgewacht door de frater van het project die ons het laatste stuk zal begeleiden. Steeds slechter wordt de weg en de laatste 20 kilometer gaan door de bergen omhoog over een steile onherbergzame weg. Hoe moet het in de regentijd? Prachtig groene theeplantages, bananen en nauwelijks mensen en dorpjes. Langs een health center en dan nog 10 kilometer de bergen in. Uiteindelijk boven op de berg staat het Nyakishana Health Center en de school die door een stichting is gebouwd. We krijgen al direct een “rondleiding”door het health center. In het guesthouse dat gebouwd is door dezelfde stichting kunnen we wat eten en slapen bij de frater Israel. De volgende dag inventarisatie. Er blijken heel weinig patienten te komen en de voorzieningen zijn matig. Je moet echt wel van eenzaamheid houden om hier zes weken als dokter te gaan zitten. 5-10 patiënten per dag en minstens anderhalf uur rijden om enigszins in de bewoonde wereld te komen. We bezoeken ook het Districts health center waar een arts spreekuur zit te doen , maar nauwelijks patiënten zijn. De wards zijn vies en deels verlaten. De maternity is leeg. Het idee is dat als er een blanke arts gaat zitten de patiënten vanzelf wel komen. Ik probeer wat gegevens  te verzamelen om een zo goed mogelijk verslag te kunnen maken. ’s Middags de hele lange weg weer terug.’s Avonds laat om 8 uur pas in Jinja, waar we gelukkig snel een hotel vinden. Je moet niet in het donker willen rijden, maar soms lukt het niet anders. De volgende ochtend via de bronnen van de Nijl: ontspringt in het lake Victoria weer terug naar Busia. Drie dagen in de auto, een ervaring rijker en Rotary doctors een illusie armer: we moeten daar niet boven op de berg gaan zitten wachten op patiënten. Driver Joseph wordt door onze staff als een held ontvangen, want hij heeft ons toch maar veilig door uganda geloodsd: 1200 kilometer in drie dagen is een prestatie in Afrika. Vandaag rustig spreekuur gedaan in Buradi. Morgen vertrekken Wouter en Mariet en Hankeijser en Maria naar Kitale. Maandag plotseling public holiday. Ik blijf morgen in Lwanya. In de veronderstelling dat Arjun van der Dussen zou komen en ik hem in Kisumu zou op halen. Hij blijkt zondag pas te komen. We ontmoeten elkaar weer in Kakamega Forest.  

vrijdag 10 augustus 2012

power on off


Vanmorgen spreekuur gedaan in Buradi, het dorp aan de rivier. Het was niet druk, omdat er veel geoogst moet worden in dit seizoen. De mais staat hoog en de scholen gaan dicht.
Geen wandeling naar de rivier gemaakt omdat het te drassig was na de zware regen gisteravond. Geen tijd om naar de dokter te gaan, tenzij je malaria hebt. Wouter bleef in Lwanya om administratie te doen. Toen ik om half één thuis kwam, was al de hele ochtend de stroom uitgevallen, dus weinig administratie. De vrijdagmiddag wordt altijd gebruikt om grote schoonmaak van de kisten en labspullen van Ann te houden. Wij hebben onze dokterskoffers schoon gemaakt en het instrumentarium volgens ons “sterilisatieprotocol”gesteriliseerd. Dat betekent dat we de boel gewoon uitkoken in een pan heet water. De lab man die Ann gaat vervangen als zij in september een cursus gaat volgen zou komen kennis maken, maar kwam niet opdagen. Met een fietstochtje naar Matayos de middag doorgebracht. Vanavond weer stroom en het handboek Kenia bijgewerkt. Morgen via Kisumu  om Mariet op te halen naar Kakamega waar we het weekend doorbrengen in Rondo Retreat. Dat wordt weer veel birdies kijken.
Maandag start ik mijn tripje naar Uganda.

donderdag 9 augustus 2012

tele vision and banking mision


Twee dagen veel klusjes gedaan. Gisteren naar  Busia om het visum voor Uganda te regelen en de verzekering voor de auto. Aan de grens is het een heel spektakel van wachtende dieselauto’s. Een heleboel formulieren en de nodige plichtplegingen. De douane beambte wilde me natuurlijk 1000 Ksh extra laten betalen, maar toen hij hoorde dat hij dat hij ook door de tandarts kon worden behandeld was het snel geregeld.... Gisteravond met de bouwer van de dispensary Mr.Nixon de laatste reparaties door genomen. Jammer, dat we hem de oude hilux niet hebben kunnen laten kopen. We zijn zeer tevreden over zijn werk en we hebben hem beloond met een STROOPWAFEL en nog wat shillingen....
De tuin hier staat er weer prachtig bij. Protus is druk met mais oogsten en zijn fruitbomen groeien goed. De volgende keer kan ik ook lemons plukken. Vanavond weer een geweldige tropische bui.
De hele dag doorgebracht met het regelen van internetbankieren. Twee maal naar Busia op en neer met Joseph. De tweede maal met onze eigen laptop. Met alle egards ontvangen door Rosalyn van de Equity Bank. Ze neemt alle tijd voor me, maar het lukt ze niet om zelf een demonstartie te verzorgen op hun eigen computer bij gebrek aan internetverbinding....Bij de KCB bank ruim een half uur wachten op een clearing number.
Geduld is een schone zaak in Kenya, maar hakuna matata.... no problem.
Zeer voldaan omdat het telebankieren weer een stapje verder is.
Op de school in Lwanya verwachten ze morgen de inspectie en waren vandaag druk doende met het verven van de muur waarop de vision and mission.
Tot nu toe dus weinig spreekuur gedaan, maar dat komt wel in Siaya.
Verbaas me weer over alles wat op de pikipiki wordt vervoerd: twee levende geiten achterop en nog wat extra bagage.
Morgen mee naar Buradi: het dorpje aan de rivier. Eens kijken of we nog even in Uganda kunnen kijken.....
Getuige van het goud voor de Kenianen op de 800 meter! Ja, we kunnen tv kijken.

dinsdag 7 augustus 2012

op de witte fiets naar Myafwa


Vandaag op de fiets naar Miafwa. Langs de shamba’s (akkers) waar volop geoogst wordt. Wouter doet spreekuur in het stoffige gebouwtje met de wat slome Wilfresia. De mensen verdringen zich altijd rond labje van Ann en “spreekkamer” van Stanley, gescheiden door de oude gordijnen. Het Village health Committee in Myafwa heeft geld gekregen om een nieuwe dispensary te bouwen. Ze hebben ook een heus gebouw neergezet, dat over twee a drie weken klaar is. Zelfs aan de latrines is gedacht. Geld voor inrichting is er niet meer en hoe het verder moet, weten ze eigelijk ook nog niet. Dan vraag je dus aan Rotary Doctors of ze wat willen doneren en daar dagelijks spreekuur willen gaan houden. Wouter en ik hebben een kijkje genomen en waren wel onder de indruk van het gebouwtje. Zelfs de schakelaars voor de elektriciteit zijn al bevestigd.... Immers slechts 500 meter verderop is stroom. Je ziet toch wel die paal in de verte.....
Geweldig om weer te zien hoe er niet vooruit gedacht wordt. Nog geen contact gehad met de Districts Nurse of Medical Officer. Hoezo businessplan? We zijn wel genegen wat bij te dragen aan de inrichting, maar kunnen er niet dagelijks gaan werken.
In de loop van de ochtend komt er een schoolmeisje moederziel alleen met een heftige malariaaanval. Ze valt slap op de grond neer. We hebben haar snel na de test de coartem
( antimalariamiddel) en paracetamol gegeven. Jona brengt haar naar huis, waar ze verzorgt wordt door een familielid. Tussen de “malaria” kindjes zijn er altijd wel wat bijzondere gevallen. Waarom heeft een meisje van 11 plotseling bloedarmoede? Of een vrouw met een heftige bloedarmoede, waar jij en ik al direct bij neer zouden vallen.
Vanmiddag met Wouter ons gebogen over de nieuwe treatment manual van de Zweedse Rotary Doctors. We gaan onze treatment manual ook updaten.
Genieten dagelijks weer van de avocado/limoen van Protus. De tuin staat er prachtig bij aan het einde van de regentijd. Morgen met Joseph( driver dental) op pad om onze trip naar Uganda volgende week voor te bereiden: via en verzekering van de auto. Verder nog wat bankzaken regelen in Busia.
De Ebola lijkt niet verder toe te slaan, dus dat stemt de gemoederen rustig.

maandag 6 augustus 2012

weerzien in mundika


Alweer drie dagen in Kenia. Het is alsof ik niet weg geweest ben. Het weerzien met Wouter en het team was warm in alle opzichten. Het weer is hier overigens niet veel anders dan in Nederland: wat warmer en regelmatig een forse bui. Zaterdagochtend direct een gesprek met de coordinator van SWAP ( sanitation en waterprojects). Boodschappen doen in de Nakumat en constateren dat de weg van Kisumu naar Busia weer slechter is geworden. Het is nu zelfs zo dat de dieselauto’s gaan omrijden via Mumias, zodat de weg daar ook wel slechter worden.
Wat is het weer mooi groen. Toen ik in maart vertrok aan het eidn van de droge periode was het land dor en droog en nu wordt er weer volop geoogst.
Zondag eerst een forse regenbui, maar het klaarde op en in Mumias gegolfd tussen de apen en de birdies. Nee, zelf natuurlijk geen birdie geslagen, maar het is een feest om daar rond te lopen. We ontmoetten er ook de Nederlandse dokters die nu in Homa Bay zitten voor Rotary Doctors Sweden.
Vandaag een drukke dag in Mundika. Wat staat de dispensary er prachtig bij. De planten groeien als kool en de boompjes  worden al echte bomen. Op de fiets naar Mundika: een half uurtje vals plat. Eerst wat bedeesd over het asfalt, maar  het “voetpad”is echt geen optie met alle potholes.... 108 mensen in totaal: de weg naar de dispensary weten ze wel te vinden. Wat rond gekeken, spreekuur van Wouter meegelopen en het staartje over genomen. Wouter op de fiets terug. We hebben al weer veel besproken en er zijn veel ontwikkelingen.
Er is wat onrust over het Ebola virus, maar in Kenia nog geen gevallen en in Uganda lijkt men alles wel onder controle te hebben.
Verder al veel “ politieke strijd” in de krant over de komende verkiezingen in maart 2013.