vrijdag 10 augustus 2012

power on off


Vanmorgen spreekuur gedaan in Buradi, het dorp aan de rivier. Het was niet druk, omdat er veel geoogst moet worden in dit seizoen. De mais staat hoog en de scholen gaan dicht.
Geen wandeling naar de rivier gemaakt omdat het te drassig was na de zware regen gisteravond. Geen tijd om naar de dokter te gaan, tenzij je malaria hebt. Wouter bleef in Lwanya om administratie te doen. Toen ik om half één thuis kwam, was al de hele ochtend de stroom uitgevallen, dus weinig administratie. De vrijdagmiddag wordt altijd gebruikt om grote schoonmaak van de kisten en labspullen van Ann te houden. Wij hebben onze dokterskoffers schoon gemaakt en het instrumentarium volgens ons “sterilisatieprotocol”gesteriliseerd. Dat betekent dat we de boel gewoon uitkoken in een pan heet water. De lab man die Ann gaat vervangen als zij in september een cursus gaat volgen zou komen kennis maken, maar kwam niet opdagen. Met een fietstochtje naar Matayos de middag doorgebracht. Vanavond weer stroom en het handboek Kenia bijgewerkt. Morgen via Kisumu  om Mariet op te halen naar Kakamega waar we het weekend doorbrengen in Rondo Retreat. Dat wordt weer veel birdies kijken.
Maandag start ik mijn tripje naar Uganda.

donderdag 9 augustus 2012

tele vision and banking mision


Twee dagen veel klusjes gedaan. Gisteren naar  Busia om het visum voor Uganda te regelen en de verzekering voor de auto. Aan de grens is het een heel spektakel van wachtende dieselauto’s. Een heleboel formulieren en de nodige plichtplegingen. De douane beambte wilde me natuurlijk 1000 Ksh extra laten betalen, maar toen hij hoorde dat hij dat hij ook door de tandarts kon worden behandeld was het snel geregeld.... Gisteravond met de bouwer van de dispensary Mr.Nixon de laatste reparaties door genomen. Jammer, dat we hem de oude hilux niet hebben kunnen laten kopen. We zijn zeer tevreden over zijn werk en we hebben hem beloond met een STROOPWAFEL en nog wat shillingen....
De tuin hier staat er weer prachtig bij. Protus is druk met mais oogsten en zijn fruitbomen groeien goed. De volgende keer kan ik ook lemons plukken. Vanavond weer een geweldige tropische bui.
De hele dag doorgebracht met het regelen van internetbankieren. Twee maal naar Busia op en neer met Joseph. De tweede maal met onze eigen laptop. Met alle egards ontvangen door Rosalyn van de Equity Bank. Ze neemt alle tijd voor me, maar het lukt ze niet om zelf een demonstartie te verzorgen op hun eigen computer bij gebrek aan internetverbinding....Bij de KCB bank ruim een half uur wachten op een clearing number.
Geduld is een schone zaak in Kenya, maar hakuna matata.... no problem.
Zeer voldaan omdat het telebankieren weer een stapje verder is.
Op de school in Lwanya verwachten ze morgen de inspectie en waren vandaag druk doende met het verven van de muur waarop de vision and mission.
Tot nu toe dus weinig spreekuur gedaan, maar dat komt wel in Siaya.
Verbaas me weer over alles wat op de pikipiki wordt vervoerd: twee levende geiten achterop en nog wat extra bagage.
Morgen mee naar Buradi: het dorpje aan de rivier. Eens kijken of we nog even in Uganda kunnen kijken.....
Getuige van het goud voor de Kenianen op de 800 meter! Ja, we kunnen tv kijken.

dinsdag 7 augustus 2012

op de witte fiets naar Myafwa


Vandaag op de fiets naar Miafwa. Langs de shamba’s (akkers) waar volop geoogst wordt. Wouter doet spreekuur in het stoffige gebouwtje met de wat slome Wilfresia. De mensen verdringen zich altijd rond labje van Ann en “spreekkamer” van Stanley, gescheiden door de oude gordijnen. Het Village health Committee in Myafwa heeft geld gekregen om een nieuwe dispensary te bouwen. Ze hebben ook een heus gebouw neergezet, dat over twee a drie weken klaar is. Zelfs aan de latrines is gedacht. Geld voor inrichting is er niet meer en hoe het verder moet, weten ze eigelijk ook nog niet. Dan vraag je dus aan Rotary Doctors of ze wat willen doneren en daar dagelijks spreekuur willen gaan houden. Wouter en ik hebben een kijkje genomen en waren wel onder de indruk van het gebouwtje. Zelfs de schakelaars voor de elektriciteit zijn al bevestigd.... Immers slechts 500 meter verderop is stroom. Je ziet toch wel die paal in de verte.....
Geweldig om weer te zien hoe er niet vooruit gedacht wordt. Nog geen contact gehad met de Districts Nurse of Medical Officer. Hoezo businessplan? We zijn wel genegen wat bij te dragen aan de inrichting, maar kunnen er niet dagelijks gaan werken.
In de loop van de ochtend komt er een schoolmeisje moederziel alleen met een heftige malariaaanval. Ze valt slap op de grond neer. We hebben haar snel na de test de coartem
( antimalariamiddel) en paracetamol gegeven. Jona brengt haar naar huis, waar ze verzorgt wordt door een familielid. Tussen de “malaria” kindjes zijn er altijd wel wat bijzondere gevallen. Waarom heeft een meisje van 11 plotseling bloedarmoede? Of een vrouw met een heftige bloedarmoede, waar jij en ik al direct bij neer zouden vallen.
Vanmiddag met Wouter ons gebogen over de nieuwe treatment manual van de Zweedse Rotary Doctors. We gaan onze treatment manual ook updaten.
Genieten dagelijks weer van de avocado/limoen van Protus. De tuin staat er prachtig bij aan het einde van de regentijd. Morgen met Joseph( driver dental) op pad om onze trip naar Uganda volgende week voor te bereiden: via en verzekering van de auto. Verder nog wat bankzaken regelen in Busia.
De Ebola lijkt niet verder toe te slaan, dus dat stemt de gemoederen rustig.

maandag 6 augustus 2012

weerzien in mundika


Alweer drie dagen in Kenia. Het is alsof ik niet weg geweest ben. Het weerzien met Wouter en het team was warm in alle opzichten. Het weer is hier overigens niet veel anders dan in Nederland: wat warmer en regelmatig een forse bui. Zaterdagochtend direct een gesprek met de coordinator van SWAP ( sanitation en waterprojects). Boodschappen doen in de Nakumat en constateren dat de weg van Kisumu naar Busia weer slechter is geworden. Het is nu zelfs zo dat de dieselauto’s gaan omrijden via Mumias, zodat de weg daar ook wel slechter worden.
Wat is het weer mooi groen. Toen ik in maart vertrok aan het eidn van de droge periode was het land dor en droog en nu wordt er weer volop geoogst.
Zondag eerst een forse regenbui, maar het klaarde op en in Mumias gegolfd tussen de apen en de birdies. Nee, zelf natuurlijk geen birdie geslagen, maar het is een feest om daar rond te lopen. We ontmoetten er ook de Nederlandse dokters die nu in Homa Bay zitten voor Rotary Doctors Sweden.
Vandaag een drukke dag in Mundika. Wat staat de dispensary er prachtig bij. De planten groeien als kool en de boompjes  worden al echte bomen. Op de fiets naar Mundika: een half uurtje vals plat. Eerst wat bedeesd over het asfalt, maar  het “voetpad”is echt geen optie met alle potholes.... 108 mensen in totaal: de weg naar de dispensary weten ze wel te vinden. Wat rond gekeken, spreekuur van Wouter meegelopen en het staartje over genomen. Wouter op de fiets terug. We hebben al weer veel besproken en er zijn veel ontwikkelingen.
Er is wat onrust over het Ebola virus, maar in Kenia nog geen gevallen en in Uganda lijkt men alles wel onder controle te hebben.
Verder al veel “ politieke strijd” in de krant over de komende verkiezingen in maart 2013. 

vrijdag 2 maart 2012

laatste werkdag

Mundika Esikulu

Van daag alleen naar Buradi met het team. Hankees gaat klussen in Mundika. Ik vind het altijd weer genieten in de kerk van Buradi. 's ochtends loop ik even naaar de rivier en zie dat het water alweer wat meer stroomt dan begin januari. De vrouwen zijn alweer bezig op het land.
Ik zie weer hele kliene arme kindjes. In januari zag ik een baby van 3 maanden die  nauwelijks 4 kg woog. Met wat kunst en vliegwerk zag ik het kind wer vandaag. het begint weer te groeien en weegt nu 5 kg. De vertaalster Victoria is ook weer zawnager en zal eind van de maand bevallen.Haar vierde kind en allemaal in een klein hutje. Na het spreekurr loop ik lekker een eind je terug over het mooie pad. Jambo, jambo alle schoolkinderen lopen achter me aan. Onderweg hoor ik van hankees dat er een stuk of dertig vrouwen vanmorgen zijn geweest in Mundika om te helpen met de landscaping. Het gesprek met de dictrictsnurse heeft effeect gehad. Helma maakt prachtige plaatjes van vrouwen met houwelen. we besluiten een mooie groepsfoto te maken voor de dispensary. we zijn trots met zijn allen op dit werk. nog even naar busia om 600 euro te betalen voor de laatste verbinding voor de elctriciteit. Even.... wchten bij de bank, wachten voor copiën, wachten voor de Kenyanpower. That;s Africa.
Gezellig samen eten met het team. Vanmorgen heeft Protus twee kippen geslacht en ze gaan er in... Natuurlijk ugali voor de keyans en rijst en chapati's voor ons. we genieten van het met elkaar zijn.
In het donker worden twee bijennesten verdelgd. als we morgen niet meer wakker worden hebben we ook een snufje DDT mee gepikt....Voldaan gaan we lekker slapen en morgen even golfen in Mumias

aan het werk





donderdag 1 maart 2012

Kenyan Power


Een week hier is veel te kort. Toch veel gedaan en beleefd. Gisteren de drukke dag in Mulwakari. Blij weerzien met Joyce de translator. Weer veel verschillende ziektebeelden. Een kind met rachitis: engelse ziekte. Hier niet door tekort aan zonlicht ( vitamine D) maar door voedingstekort van calcium. De kinderen eten vaak alleen maar ugali: maispap. Ik heb in Wageningen nog contact met mensen die bezig zijn met suppletie van ijzer en vitamines aan mais, maar ben er niet toe gekomen er nu verder wat mee te doen. De shamba’s ( velden) zijn droog, de luchten zijn grijs door het stoken van het verbranden van de oude mais en takken om als het gaat regenen te kunnen gaan zaaien.
Vandaag weer in Mundika Esikulu. De nurses staken: er zijn veel te weinig nurses in Kenia. Volgend jaar gaan er veel met pensioen,en worden niet vervangen. We merkten het aan  de drukte. Met een nieuwe translator hebben we met zijn drieën spreekuur gedaan, zodat we toch tegen één uur weer klaar waren. Tegen drie uur begon het echt te regenen. De watertanks kunnen volstromen.Een meeting met de Districts Medical Officer en Districts Nurse en het voltallige Village Health Committee.  De districts nurse wijst het village health committee er op dat de gemeenschap zelf moet zorgen voor een nachtwacht. Nu nog kijken of ze er ook echt mee aan de slag gaan.
Dankzij de inspanningen van Helma in Kisumu dinsdag hebben we nu een officieel contract om de extra 1200 meter elektriciteitsvoorziening naar de dispensary aan te laten leggen. Wel na betaling van 600 euro uiteraard.
Morgen al weer de laatste dag in Buradi en een afscheidsetentje met het team samen met tandarts Folkert