maandag 6 augustus 2012

weerzien in mundika


Alweer drie dagen in Kenia. Het is alsof ik niet weg geweest ben. Het weerzien met Wouter en het team was warm in alle opzichten. Het weer is hier overigens niet veel anders dan in Nederland: wat warmer en regelmatig een forse bui. Zaterdagochtend direct een gesprek met de coordinator van SWAP ( sanitation en waterprojects). Boodschappen doen in de Nakumat en constateren dat de weg van Kisumu naar Busia weer slechter is geworden. Het is nu zelfs zo dat de dieselauto’s gaan omrijden via Mumias, zodat de weg daar ook wel slechter worden.
Wat is het weer mooi groen. Toen ik in maart vertrok aan het eidn van de droge periode was het land dor en droog en nu wordt er weer volop geoogst.
Zondag eerst een forse regenbui, maar het klaarde op en in Mumias gegolfd tussen de apen en de birdies. Nee, zelf natuurlijk geen birdie geslagen, maar het is een feest om daar rond te lopen. We ontmoetten er ook de Nederlandse dokters die nu in Homa Bay zitten voor Rotary Doctors Sweden.
Vandaag een drukke dag in Mundika. Wat staat de dispensary er prachtig bij. De planten groeien als kool en de boompjes  worden al echte bomen. Op de fiets naar Mundika: een half uurtje vals plat. Eerst wat bedeesd over het asfalt, maar  het “voetpad”is echt geen optie met alle potholes.... 108 mensen in totaal: de weg naar de dispensary weten ze wel te vinden. Wat rond gekeken, spreekuur van Wouter meegelopen en het staartje over genomen. Wouter op de fiets terug. We hebben al weer veel besproken en er zijn veel ontwikkelingen.
Er is wat onrust over het Ebola virus, maar in Kenia nog geen gevallen en in Uganda lijkt men alles wel onder controle te hebben.
Verder al veel “ politieke strijd” in de krant over de komende verkiezingen in maart 2013. 

vrijdag 2 maart 2012

laatste werkdag

Mundika Esikulu

Van daag alleen naar Buradi met het team. Hankees gaat klussen in Mundika. Ik vind het altijd weer genieten in de kerk van Buradi. 's ochtends loop ik even naaar de rivier en zie dat het water alweer wat meer stroomt dan begin januari. De vrouwen zijn alweer bezig op het land.
Ik zie weer hele kliene arme kindjes. In januari zag ik een baby van 3 maanden die  nauwelijks 4 kg woog. Met wat kunst en vliegwerk zag ik het kind wer vandaag. het begint weer te groeien en weegt nu 5 kg. De vertaalster Victoria is ook weer zawnager en zal eind van de maand bevallen.Haar vierde kind en allemaal in een klein hutje. Na het spreekurr loop ik lekker een eind je terug over het mooie pad. Jambo, jambo alle schoolkinderen lopen achter me aan. Onderweg hoor ik van hankees dat er een stuk of dertig vrouwen vanmorgen zijn geweest in Mundika om te helpen met de landscaping. Het gesprek met de dictrictsnurse heeft effeect gehad. Helma maakt prachtige plaatjes van vrouwen met houwelen. we besluiten een mooie groepsfoto te maken voor de dispensary. we zijn trots met zijn allen op dit werk. nog even naar busia om 600 euro te betalen voor de laatste verbinding voor de elctriciteit. Even.... wchten bij de bank, wachten voor copiën, wachten voor de Kenyanpower. That;s Africa.
Gezellig samen eten met het team. Vanmorgen heeft Protus twee kippen geslacht en ze gaan er in... Natuurlijk ugali voor de keyans en rijst en chapati's voor ons. we genieten van het met elkaar zijn.
In het donker worden twee bijennesten verdelgd. als we morgen niet meer wakker worden hebben we ook een snufje DDT mee gepikt....Voldaan gaan we lekker slapen en morgen even golfen in Mumias

aan het werk





donderdag 1 maart 2012

Kenyan Power


Een week hier is veel te kort. Toch veel gedaan en beleefd. Gisteren de drukke dag in Mulwakari. Blij weerzien met Joyce de translator. Weer veel verschillende ziektebeelden. Een kind met rachitis: engelse ziekte. Hier niet door tekort aan zonlicht ( vitamine D) maar door voedingstekort van calcium. De kinderen eten vaak alleen maar ugali: maispap. Ik heb in Wageningen nog contact met mensen die bezig zijn met suppletie van ijzer en vitamines aan mais, maar ben er niet toe gekomen er nu verder wat mee te doen. De shamba’s ( velden) zijn droog, de luchten zijn grijs door het stoken van het verbranden van de oude mais en takken om als het gaat regenen te kunnen gaan zaaien.
Vandaag weer in Mundika Esikulu. De nurses staken: er zijn veel te weinig nurses in Kenia. Volgend jaar gaan er veel met pensioen,en worden niet vervangen. We merkten het aan  de drukte. Met een nieuwe translator hebben we met zijn drieën spreekuur gedaan, zodat we toch tegen één uur weer klaar waren. Tegen drie uur begon het echt te regenen. De watertanks kunnen volstromen.Een meeting met de Districts Medical Officer en Districts Nurse en het voltallige Village Health Committee.  De districts nurse wijst het village health committee er op dat de gemeenschap zelf moet zorgen voor een nachtwacht. Nu nog kijken of ze er ook echt mee aan de slag gaan.
Dankzij de inspanningen van Helma in Kisumu dinsdag hebben we nu een officieel contract om de extra 1200 meter elektriciteitsvoorziening naar de dispensary aan te laten leggen. Wel na betaling van 600 euro uiteraard.
Morgen al weer de laatste dag in Buradi en een afscheidsetentje met het team samen met tandarts Folkert  

dinsdag 28 februari 2012

Weerzien in Kenia




Alweer 4 dagen in Kenia. Het is heerlijk hier. Het weerzien met Helma, Hankees en het team was warm in alle opzichten. Goede vlucht naar Nairobi en Kisumu. Na de gebruikelijke shopping zatermiddag in Lwanya aangekomen. Een verrassing: een prachtige slaapkamer voor mij alleen: verbouwing van de pharmacy was door de heren Hankees en Folkert in no time gefixed. Zondag met zijn vieren naar Mumias om te golfen. Het blijft een feest om tussen de monkeys en eagles te golfen.
Maandag de grote verrassing: de prachtige nieuwe dispensary in  Mundika Esikulu. Wat is er hard gewerkt tijdens mijn afwezigheid. Er wachten al een record aantal patiënten. Het is heerlijk werken in de nieuwe locatie. De mensen vinden het ook mooi. Hankees en ik doen alternerend spreekuur en om twee uur zijn we voldaan als we 90 patiënten hebben gezien met zijn drieën. Verder nog wat regelzaken en daarna weer lekker buiten eten. Het is erg droog op dit moment, maar wel veel minder warm dan 5 weken geleden. De mensen zijn bezig om het land af te branden, zodat ze zo gauw het gaat regenen kunnen gaan zaaien en planten.
Er zijn nog wel wat kleine hobbeltjes te nemen voor de dispensary, maar het gaat prima. Nog geen electriciteit, maar we beginnen zo langzamerhand wel de kanalen te kennen. Vandaag is Helma naar Kisumu gegaan om te praten met iemand van de Kenyan Power om te kijken of we toch op korte termijn electriciteit kunnen krijgen. Zo blijft het leuk om bezig te zijn. Morgen met de aannemer controle van de nieuwbouw.Vandaag gesprek met de Districts Medical Officer  in Busia. De dispensary willen ze efficienter gebruiken, wat we alleen maar toejuichen. De bedoeling is dat er ook vaccinatiespreekuren gehouden worden en we aan postnatal care en family planning gaan doen. Donderdag verder gesprekken.
Heb wat internetproblemen, waardoor het lastig is mijn blog dagelijks bij te werken