haar vlechten
Esikulu
de dental room
de doctors room
guard house
donderdag 5 januari 2012
voetje voor voetje
Vandaag naar
Bungengi, het kleine kerkje op de weg naar Mumias. Het is weer warm en droog,
een nieuwe vertaalster Magdalena verwelkomt ons. Niet veel patiénten vandaag.
Andries zal ook ontdekken waarom niet. Tijdens zijn wandeling door de velden
wordt hij vergezeld door een 15 jarige jongen die goed engels spreekt. Hij
heeft de primary school voltooid, maar zijn ouders hebben geen geld voor het
schoolgeld voor de secundary school
17000 KSH. Ze praten met elkaar overde politiek en de ontwikkelingen in
Kenya. Ze komen uiteindelijk bij een redelijk nieuwe dispensory in Bugalama
waar dagelijks een nurse werkt van 9.00 uur tot 17.00 uur. Ze hebben een fraai
gebouw met een pharmacy waar ook medicijnen aanwezig zijn ( vaak het probleem
hier). Ze ziet dagelijks gemiddeld 15 volwassenen en 10 kinderen. Het ziet er
netjes georganiseerd uit. Ze heeft alleen geen laboratorium mogelijkheden.
Het is dus goed
dat we op donderdag deze lokatie gaan verlaten om in de nieuwe dispensory in
Esikulu/Mundika verder te gaan. Esikulu ligt heel centraal ten opzichte van
Mundika en Busia, zodat de mensen makkelijk hier naar toe kunnen komen.
We zijn vroeg
klaar en kunnen verder met onze regelzaken. Weer een nieuwe “offerte” voor het
uitgraven: diggen: hakken van de nieuwe latrines. Het gat is nu 8 voet diep
( 2,40m) en we
moeten nog ongeveer 10 voet dieper. Handwerk, hakwerk door keiharde rots. En
dat inde hitte van 40 graden in de zon. Niet onbegrijpelijk dat de Village
Health Committee is afgehaakt. We komen tot overeenstemming met de nieuwe
digger en zullen zijn werkzaamheden op de voet volgen. Hopelijk is het hakwerk
eind volgende week klaar en dan kan de aannemer verder met de bouw van de
toiletten.
Vandaag
vroegerthuis en genoten van Protus garden.hij heeft het afgelopen jaar sukomawiki
geplant en wat fruitbomen, een lemon tree en een jackfruit. De witte
bougainville bloeit nog niet, maar tegen het eind van mijn verblijf wel zijn
pracht tonen.
Andries heeft de
spullen voor de verbouwing van de douche gekocht en morgen komt de loodgieter
de nieuwe boiler aanleggen. Eigenlijk is het met deze temperatuur niet echt
nodig warm water te hebben.... het
waterprobleem is trouwens goed opgelost sinds vorig jaar, want we hoeven ons niet
meer druk te maken over het bijna dagelijks
vullen de tanks. In de droge tijd ook veel minder powercuts.
Het weekend gaan
we waarschijnlijk in Kakamega Forest doorbrengen.
woensdag 4 januari 2012
water en vuur
Mulwakari is de
verste dispensory en tegenwoordig de drukst bezochte post. In de St Mary Church
hebben zich al heel wat mensen verzameld als we vanmorgen voorrijden. Ook hier
weer innovatie; de gemoedelijke waterpomp heeft plaats gemaakt voor een heus
waterstation. Edoch, de kraan is sinds een week stuk en natuurlijk geen geld
voor een nieuwe. Water and sanitation staan hoog in ons vaandel, dus een kraan
geschonken. Het probleem is natuurlijk wel dat een simpele pomp wordt vervangen
door een fraai station, maar er geen geld is voor onderhoud. Veel moeders met zieke kinderen en ouderen voor een second opinion. Tegen twaalf uur wordt er een
vrouw binnen “gesleept”die met haar man achterop de pikipiki ( motorbike) is
vervoerd. Ze blijkt een spatische verlamming te hebben, waarschijnlijk ten
gevolge van een ernstige malaria. Ze had koorts gekregen en twee dagen geleden
een quinine injectie. Volstrekt onvoldoende voor een adequate
malariabehandeling. Sinds gisteren hoofdpijn en spasmen/ convulsie. De malariatest
was negatief, waarschijnlijk door de quinine. Gelukkig kunnen Jona en Andries
haar snel naar Mumias brengen. Daar wordt ze goed opgevangen en direct in een
rolstoel gezet. Een missieziekenhuis dat blijkbaar beter is dan DH Busia. Benieuwd of ze haar goed kunnen behandelen. Net de vrouw in de
auto gezet, toen een patiënt de zitbank bij Ann omstootte en haar brander
omviel: een vuurtje op de grond. Gelukkig snel water bij de hand, want Ann
heeft ook allerlei spiritualien in haar buurt staan. Het is een lange warme
dag, 65 mensen en 10 voor de antenatal.
Opvallend is dat
er geen paniek uitbreekt als er een vuurtje ontstaat of als een doodzieke
patiënt wordt binnengebracht. Gelaten en rustig zit ieder op zijn beurt te
wachten.
Op de terugweg
rijdt voor ons de diesel petrol auto met de twee jochies achterop....
In de nieuwe
dispensory Esikulu/ Mundika inspectie gehouden. Het verfwerk buiten is nu
nagenoeg klaar en ze zijn bezig met ophangen van de deuren. We hebben een
afspraak met een man die ervoor moet zorgen dat de latrines zo snel mogelijk
worden afgebouwd. Het probleem is het graafwerk, dat door menskracht gedaan
moet worden. Daarna het spel van onderhandelen over de prijs en het aantal
dagen dat ze ervoor rekenen. Electriciteit laat ook nog wat op zich wachten.
Vergunning aanvraag ligt in Kisumu. In het doctors house weer gesprek met de
loodgieter over nieuwe boiler voor de douche. Dat wordt vrijdag geregeld. Moe,
maar voldaan genieten we op het terras van ons Protus diner.
Ik ben goed
bereikbaar via e mail adres: marjon.nahuijsen@gmail.com
dinsdag 3 januari 2012
een rat in de val
Vanddag de eerste
echte werkdag in Myafwa. De nachten zijn hier een stuk rustiger sinds er geen
honden meer zijn. Alleen nog krekels en ’s ochtends hanegekraai.Iedereen fris
na het kerstreces. Ann komt nog uit Mombassa waar ze de kerstdagen bij haar
echtgenoot heeft doorgebracht. Een hele rit met de bus, waar wij het vliegtuig
voor zouden nemen. De chairman van het Village Health Comitee Mr. Koton is in
juni overleden. Sindsdien komen er gemiddeld toch wat minder mensen naar de
dispensory. De scholen zijn vandaag ook weer begonnen en langs de weg lopen de
kinderen in hun schooluniformen. Het is duidelijk stoffiger en droger dan in
mijn vorige periode. Het is een rustige dag om er weer in te komen. Een 24
jarige jongen die tijdens een epileptisch insult uit bed gevallen was en al
drie weken rondloopt met een gebroken schouder. Ik kan hem weinig meer bieden,
dan geld voor een foto in het ziekenhuis van Kisumu ( waar hij werkt) en hopen
dat hij ooit behandeld kan worden voor zijn epilepsie. Wij hebben geen anti epileptica
in ons assortiment en in the blind een epilepsie behandelen....In Kenya zijn er
nauwelijks neurologen, laat staan in Busia regio. Het artsentekort is hoog:
slechts 2300 artsen op een inwonertal van ruim 37 miljoen. Voor de kerst
staakten ze voor betere salariering in de districtsziekenhuizen. Volgens
Stanley wordt het echt precair als de nurses gaan staken, want zij doen het
leeuwendeel van het werk in de ziekenhuizen en dispensories.
Vanmiddag
richting Busia om wat bankzaken te regelen: geld halen en een nieuwe rekening
openen. We trekken daar ruim de tijd voor uit, want er moeten heel wat
formulieren worden ingevuld.... Intussen laat Jona de airco van de landcruiser
inspecteren. In Kisumu ontdekten we een
rat in de auto die pardoes onder de motorkap verdween. Bij het aanzetten van de
airco kwam er in de loop van de dagen een onaangename geur tegemoet. Moederrat
had zich de kerstdagen verschansd in de auto en het leven geschonken aan drie
babyratjes. Voor 200 shilling werd de familie uit de airco gevist. Toch handige
jongens die monteurs in Busia... Vorig jaar jacht gemaakt op een nieuwe
printer, in de hele regio niet gevonden. Nu zijn ze gewoon te koop in Busia. De
aanschaf van een nieuwe toner cartridge(5500 Ksh) is duurder dan een nieuwe
printer( 4700). Gekozen voor de refill, wat hier ook mogelijk is. Protus had
een goede dag: hij kreeg een oude mobiel van tandarts Erik. Blijkbaar was hij
toch sim locked en vroeg om raad bij Andries. Andries gaf hem vervolgens zijn
oude Nokia. Vol trots liet hij aan het eind van de middag een nieuwe cover
zien, die hij weer ergens geritseld had op de markt en ook een oplader erbij.
Je ziet wel
vooruitgang na een jaar, maar de inflatie is hoog: 20% en de mensen klagen
terecht over stijgende voedselprijzen en dieselprijzen.
Andries is met
Jona en Stanley nog naar latrines bij een school gaan kijken. Helaas kwam de
headmaster zijn afspraak niet na..... Morgen maar weer verder. Vanavond een
safety test van de elektriek in Doctors House Lwanya door Andries. Volgend
probleem: waar ga je met een oude lamp naar toe? Het voordeel van de droge tijd
is dat er weinig powercuts zijn. Heerlijk genoten van avocado/ limoen en tilapia
met een koele Guiness voor Andries.
maandag 2 januari 2012
Oranje boven
Happy new year!
Wij zijn weer helemaal geinstalleerd in Lwanya!
Een vlotte
nachtvlucht naar Nairobi en op oudejaarsdag geland op het nieuwe International
Airport van Kisumu. Er landen weliswaar nog geen internationale vluchten, maar
het is weer een vlucht voorwaarts, met een stukje heimwee naar de nostalgie.
Nadat we ons in het Nyanza Hotel hebben geinstalleerd, zijn we direct naar
Kiboko Bay vertrokken. Een veel prettiger plek om de dag door te brenegen aan
het Lake Victora. Helaas was er geen plek om te overnachten tussen de Hippo’s
daar. Onze spulletjes afgegeven aan Frederic Omiah uit Homa Bay: gelijk weer
een kofferinhoud minder.
Lekker bijgekomen
onder het genot van tilapia met glaasje. Wat chillen en ondanks de vlotte
comfortabele nachtvlucht hebben we klokslag 12 uur niet gehaald: het is dan ook
twee uur later in Kenya.
Nieuwjaarsdag
weer terug naar Kiboko en hebben inmiddels gehoord dat 2 januari een public
holiday is, omdat nieuwjaar op zondag valt. ’s Middags opgehaald door Jona en
Stanley: een warm weerzien. Via shopping in de Nakumat en Masai Market naar
Lwanya. Er zijn wel weer wat meer potholes dan vorig jaar....
Niet voor donker
in Lwanya, maar safe yourney. Het Doctorshouse is volledig gecleand door Protus
voor de Kerstdagen. Vol trots showt hij zijn
nieuwe huisje.
Vandaag eerst
maar naar Mumias getogen om een rondje te golfen. Monkeys door de baan, caddy
Tom vindt weer veel ballen. Het is warm, maar heerlijk om even te lopen.
Dan inspectie van
de nieuwbouw in Esikulu. Van verre schittert het blauwe dak ons tegemoet. Het
prachtig mooie oranje gebouw krijgt zijn tweede verflaag. De bouwers hebben
weinig kerstreces gehad. Er is stug door gewerkt om te zorgen dat we hier in de tweede helft van
januari kunnen gaan werken. We complimenteren alle noeste werkers met de vorderingen. Wel zijn er nog wat
hobbels te nemen, zoals de bouw van de latrines: de grond is zo hard( maram) dat
ze ( werkers van het Village Health Comitee) niet diep genoeg kunnen komen
zonder extra hulp van machines. Ook de drainage rond het gebouw heeft nog
aandacht nodig. En natuurlijk speelt de money een rol. Andries houdt op een innemende wijze een praatje met iedereen, maar neemt wel duidelijk in zich op wat er nog geregeld moet worden.
Morgen gaan we
hard aan de slag om verder de zaken te regelen.
Het heeft de
afgelopen maanden fors geregend. Nu is het echt droge en warme tijd.
Roodverbrand gaan we ons bed opzoeken. De muskito’s zijn weinig actief
momenteel. Dus minder malaria te verwachten.
Abonneren op:
Posts (Atom)














