maandag 2 januari 2012

Oranje boven


Happy new year! Wij zijn weer helemaal geinstalleerd in Lwanya!
Een vlotte nachtvlucht naar Nairobi en op oudejaarsdag geland op het nieuwe International Airport van Kisumu. Er landen weliswaar nog geen internationale vluchten, maar het is weer een vlucht voorwaarts, met een stukje heimwee naar de nostalgie. Nadat we ons in het Nyanza Hotel hebben geinstalleerd, zijn we direct naar Kiboko Bay vertrokken. Een veel prettiger plek om de dag door te brenegen aan het Lake Victora. Helaas was er geen plek om te overnachten tussen de Hippo’s daar. Onze spulletjes afgegeven aan Frederic Omiah uit Homa Bay: gelijk weer een kofferinhoud minder.
Lekker bijgekomen onder het genot van tilapia met glaasje. Wat chillen en ondanks de vlotte comfortabele nachtvlucht hebben we klokslag 12 uur niet gehaald: het is dan ook twee uur later in Kenya.
Nieuwjaarsdag weer terug naar Kiboko en hebben inmiddels gehoord dat 2 januari een public holiday is, omdat nieuwjaar op zondag valt. ’s Middags opgehaald door Jona en Stanley: een warm weerzien. Via shopping in de Nakumat en Masai Market naar Lwanya. Er zijn wel weer wat meer potholes dan vorig jaar....
Niet voor donker in Lwanya, maar safe yourney. Het Doctorshouse is volledig gecleand door Protus voor de Kerstdagen. Vol trots showt hij zijn  nieuwe huisje.
Vandaag eerst maar naar Mumias getogen om een rondje te golfen. Monkeys door de baan, caddy Tom vindt weer veel ballen. Het is warm, maar heerlijk om even te lopen.
Dan inspectie van de nieuwbouw in Esikulu. Van verre schittert het blauwe dak ons tegemoet. Het prachtig mooie oranje gebouw krijgt zijn tweede verflaag. De bouwers hebben weinig kerstreces gehad. Er is stug door gewerkt om  te zorgen dat we hier in de tweede helft van januari kunnen gaan werken. We complimenteren alle noeste werkers  met de vorderingen. Wel zijn er nog wat hobbels te nemen, zoals de bouw van de latrines: de grond is zo hard( maram) dat ze ( werkers van het Village Health Comitee) niet diep genoeg kunnen komen zonder extra hulp van machines. Ook de drainage rond het gebouw heeft nog aandacht nodig. En natuurlijk speelt de money een rol. Andries houdt op een innemende wijze een praatje met iedereen, maar neemt wel duidelijk in zich op wat er nog geregeld moet worden.
Morgen gaan we hard aan de slag om verder de zaken te regelen.
Het heeft de afgelopen maanden fors geregend. Nu is het echt droge en warme tijd. Roodverbrand gaan we ons bed opzoeken. De muskito’s zijn weinig actief momenteel. Dus minder malaria te verwachten.

donderdag 29 december 2011

koffers pakken voor Mundika

Op de valreep van het oude jaar vertrekken we weer naar Mundika. Vorig jaar kwamen we op 30 december terug in een koud besneeuwd Nederland. nu vertrekken we vanuit een herfstig miezerig kikkerlandje naar het zonnige Kenia. We vliegen rechtstreeks naar Nairobi met de nachtvlucht en door naar Kisumu op oudejaarsdag. we blijven een nachtje in het Nyanza Hotel en worden zondag door jona opgepikt om door te gaan naar Lwanya. We zijn heel benieuwd naar de nieuwbouw en hebben van Wouter Bosman veel informatie en opdrachten gekregen om de finishing touch aan de dispensory te doen. De afgelopen weken weer de nodige voorbereidingen gedaan om weer aan de slag te kunnen gaan. Ben natuurlijk ook benieuwd hoe het met de kleintjes van Ann en Stanley is.
Laat het vuurwerk niet teveel knallen. Wij drinken een glaasje aan het Lake Victoria.

donderdag 2 juni 2011

Homa Bay impressies, primary school


Madaraka Day


Gisteren de 48ste onafhankelijkheidsdag van Kenya. Ik heb weinig gemerkt van de feestelijkheden. In Nairobi was het wel aanleiding om te demonstreren tegen de stijgende voedsel en dieselprijzen en toenemende werkloosheid. Bijna een halve eeuw onafhankelijkheid heeft nog niet de gewenste welvaart gebracht. In een land met overvloed aan groente en fruit zou ondervoeding eigenlijk niet mogen bestaan. In de droge streken is er nog meer armoe dan hier in Nyanza. Ouderdomsvoorzieningen zijn er nauwelijks. Slechts 10% van de mensen heeft een pensioen. Met ca. 38 miljoen inwoners zijn er 1,8 miljoen inwoners boven de 60. Zij zijn voor het grootste deel afhankelijk van hun familieleden.
Maar goed, er zijn weer 10 miljoen bednetten uitgedeeld. Bijzonder is toch dat een aantal patiënten nog geen bednet hebben gekregen: niet geregistreerd, bij de verkeerde dispensary voor afhalen van bednet, enz. Ik heb besloten de laatste dagen er maar een paar uit te delen uit onze voorraad.
De baby van 2,5 maand oud die verzorgd wordt door de grootmoeder hadden we verwezen naar de VCT/ refeeding program. Baby is ook HIV positief, maar grootmoeder begrijpt dan niet dat ze daar weer terug moet komen voor begeleiding. Komt dus weer NAN bij ons halen. Dus volgende week gaat ze weer met baby op de pikipiki naar de Clinic. Het is ook allemaal wel ingewikkeld als je gewend bent in een hutje te wonen.
14 jarig meisje met ondervoeding zag er na een week al een stuk beter uit na behandeling met vitamientjes en antibiotica en betere voeding…
Vanavond de laatste hand gelegd aan verslag en koffers gepakt. Ik ga een weekje eerder dan gepland terug door familieomstandigheden. Morgen richting Kisumu waar ik nog een nachtje in Kiboko Bay zal zijn. Daar tref ik de Nederlandse Rotary Doctors Frans van Geel ( Mundika) en Ko Sonke ( Siaya). Ontmoet ook nog even Stanley en Jona, die me naar het vliegveld zullen brengen.
Zondag 5 juni land ik om 05:40 uur op Schiphol met weer een schat aan ervaringen in Kenya.

woensdag 1 juni 2011

Joël





Gisteren Joël (4 jaar oud) gezien, hij had een steen tegen zijn rechter oog gekregen. Zag er niet fraai uit en ik dacht dat oog verloren zou zijn. We hebben hem met zijn “tante” naar Homa Bay gebracht. De oogkliniek is nieuw en de dokter was heel vriendelijk. Vanmorgen is hij geopereerd en is het hoornvlies weer op zijn plaats gelegd. Afwachten wat het resultaat is, maar nog geen verloren oog. De pedestrian ward ziet er mooi en verzorgd uit. Zo aandoenlijk toen ik hem vanmiddag een knuffel kwam brengen. Deze lichtpuntjes geven ons hier zoveel energie.

10.000.000 bednetten




Waarom opeens zoveel patiënten bij de dispensaries? Nee, niet zoveel meer malaria, maar deze week worden er 10 miljoen bednetten uitgedeeld door de overheid. In maart kon je registreren met hoeveel mensen je in een wooneenheid woont en kun je maximaal 3 bednets krijgen. Geen wonder dat het me de afgelopen weken niet lukt om bednetten te verkopen. Niemand die dat ons verteld heeft en ook niet in de Daily Nation kunnen lezen. Prima actie natuurlijk, maar zorgde vandaag wel voor enig consternatie bij de dispensarie. Het is al niet zo groot behuisd, maar met al die wachtenden en registratie van de netten was er echt geen plaats voor ons. Spreekuur in de open lucht op het gras? Dacht het toch niet… in de brandende zon. De chief zat achter zijn rode tafel in een grote stoel en vroeg zich af wat we eigenlijk kwamen doen…. Ja, patiënten onderzoeken en behandelen; maar het is natuurlijk heel goed dat er bednetten uitgedeeld worden, antwoord ik vriendelijk. Hij maakt ons duidelijk dat hem nooit is gevraagd of we van zijn office gebruik mogen maken (Daniel heeft drie keer geprobeerd een afspraak met hem te maken). Vriendelijk geantwoord: oké, niet welkom, dan gaan we weer naar huis….. Nou, dat was ook niet de bedoeling… Met wat kunst en vliegwerk werd een klein hokje leeggemaakt.
Slechts 11 patiënten gezien. Daaronder een sterk ondervoed kind (1½ jaar oud, 6,5 kg) met totaal inadequate moeder. Hier geldt geen meldcode kindermishandeling of onder toezicht stelling door de Raad voor de Kinderbescherming. Psychiatrische hulp is er nauwelijks of niet. Gesteund door de wijze raad van Grace geprobeerd het vertrouwen te winnen en met een heleboel adviezen en NAN en vitamines de grootmoeder geïnstrueerd. Wilde ze eigenlijk laten opnemen in Homa Bay. Volgende week zien we weer….